• آشنایی با انواع ژئوممبران
    _

    تفاوت ژئوسل و ژئوگرید

    Geocell VS Geogrid

    ­­­نقش ژئوسنتتیک در زمینه مهندسی عمران بسیار گسترده  است و روز به روز در حال افزایش است.

    سهولت استفاده و نصب همراه با کارایی و دوام، ژئوسنتتیک ها را به یک راه حل مطلوب نسبت به محصولات سنتی تبدیل می‌کند.

    ژئوسل‌ها و ژئوگریدها دو محصول ژئوسنتتیکی بسیار پرکاربرد هستند و با وجود اینکه هر دو راه حل‌های ژئوسنتتیکی محبوب برای تقویت و تثبیت هستند، ویژگی‌ها و محدودیت‌های متمایز خود را دارند.

    این دو محصول را نباید به جای یکدیگر استفاده کرد و با توجه به نیاز پروژه باید یکی از موارد انتخاب شود. در این مقاله ژئوسل‌ها و ژئوگرید‌ها و عملکرد آنها را مقایسه و بررسی می‌کنیم.

    _

    ژئوسل چیست؟

    از نظر ساختاری، ژئوسل‌ها سلول‌های سه بعدی و به هم پیوسته شبیه لانه زنبور هستند.

    بسته به نیاز پروژه، سلول‌ها اغلب با موادی مانند خاک، سنگدانه یا بتن پر می‌شوند. ژئوسل‌های پرشده یک تشک را تشکیل می‌دهند و ظرفیت باربری را بهبود می‌بخشند.

    ژئوسل‌ها که با نام ساختارهای محصور سلولی(CSS) نیز شناخته می‌شوند، از پلی اتیلن با چگالی بالا(HDPE) ساخته شده اند.

    نوارهای HDPE در فواصل طولی مساوی جوش داده می‌شوند و هنگامی که به صورت عمود کشیده می‌شوند الگوی لانه زنبوری را تشکیل می‌دهند.

    _

    ژئوگرید چیست؟

    همانطور که از نام آن پیداست، ژئوگریدها ظاهری شبکه مانند دارند.

    فرآیندی که از طریق آن ژئوگریدها تولید می‌شوند می‌توانند به صورت بافتنی یا حرارتی باشد و پوشش آن می‌تواند PVC یا PE باشد.

    ژئوگریدها دو بعدی هستند و ممکن است تک محوری، دو محوری یا حتی سه محوری باشند.

    این محصول مقاومت عالی، سفتی خمشی، ظرفیت تحمل بار خوب و سفتی و پایداری دیافراگم عالی در داخل صفحه را ارائه می‌دهد.

    _

    نقاط مشترک ژئوسل و ژئوگرید

    1. مواد خام: هر دو از مواد کامپوزیت پلیمری ساخته شده اند.

    2. ویژگی ها: هر دو دارای ویژگی های استحکام بالا، ظرفیت باربری قوی، تغییر شکل کوچک، مقاومت در برابر خوردگی، ضریب اصطکاک بزرگ، عمر طولانی و ساخت راحت و سریع هستند.

    3.کاربرد: هر دو در مناطقی مانند جاده ها، راه آهن، تکیه گاه پل ها ، اسکله ها و سدها برای تقویت پایه های خاک نرم، دیوارهای حائل و پروژه های مقاومت در برابر ترک خوردگی استفاده می شوند.

    _

    تفاوت ژئوسل و ژئوگرید

    ساختار: فیزیکی:ژئوسل‌ها  به دلیل داشتن ساختار سه بعدی، در یک الگوی منظم به هم متصل می‌شوند و هر ماده پرکننده را به خوبی در بر می‌گیرند و محصور می‌کنند و زهکشی و پشتیبانی عالی را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر ژئوگرید به دلیل داشتن ساختار دوبعدی  از لایه پرکننده پشتیبانی نمی‌کند و پشتیبانی کمتری را فراهم می‌کند و مستعد فرسایش است.

    عملکرد: زیرسازی های نرم همیشه برای جاده‌ها یا سطوح باربر چالش هستند. سیستم‌ لانه زنبوری ژئوسل، با پشتیبانی عمودی خود استحکام بالاتری را به بستهای  نرم ارائه می‌کنند و به دلیل داشتن نصب آسان‌تر در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کنند. ژئوگریدها با ساختار مسطح و محکم خود، در مناطقی با بستر نرم عملکرد کمتری دارند.

     ظرفیت باربری: عنصر خود نگهدارنده سیستم های لانه زنبوری ژئوسل‌ها با سنگدانه، آنها را به یک محصول انتخابی اقتصادی برای تحمل بار بالا تبدیل می کند. ژئوگریدها ممکن است به بیش از یک لایه یا حتی چندین لایه نیاز داشته باشند تا پشتیبانی لازم را برای جاده ها فراهم کنند.

    با توجه به موارد ذکر شده ژئوتکستایل و ژئوگرید هر دو محصولات ژئوسنتتیکی هستند که برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید نیازهای پروژه خود را در نظر بگیرید و گزینه بهتر را انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب تامین یاران بهره‌مند شوید.

    با توجه به نکاتی که در بالا توضیح داده شد، مشخص است که ژئوسل ها از ژئوگریدها بهتر عمل می کنند. سیستم‌های لانه زنبوری ژئوسل با محصور شدن جانبی بالاتر، کاهش ضخامت روسازی و عملکرد مطمئن، محصول ژئوسنتتیک قوی‌تری را ایجاد می‌کنند که پایداری را حتی در زیر لایه‌های نرم فراهم می‌کند.

    از آنجایی ژئوسل‌ها و ژئوگریدها را می توان برای کاربردهای مشابه استفاده کرد‏، مشورت با یک مهندس ژئوتکنیک  برای تعیین اینکه کدام یک از این دو محصول برای پروژه شما مناسب است، ضروری می‌باشد. تصمیم به استفاده از یکی و عدم استفاده از دیگری به عواملی مانند کیفیت خاک و میزان باری که سازه آرماتور باید تحمل کند بستگی دارد.

    برای خرید ژئوسل، ژئوگرید و تمامی محصولات ژئوسنتتیک دیگر مانند ژئوممبران پلی اتیلن، ژئوممبران پی وی سی، ژئوتکستایل، انواع ژئوکامپوزیت و … و همچنین دریافت مشاوره رایگان با کارشنان تامین یاران در ارتباط باشید.

     

    منبع:

    www.oceangeosynthetics.com

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و 09121383104 

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *