• تامین یاران، یار و بازوی تامین پیمانکاران
    _

    استفاده از ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان

    آب‌بندی در لغت به معنای بستن راه نفوذ رطوبت و آب است. برای آب‌بندی نمای ساختمان باید با حفظ بهینه‌سازی اقتصادی از بهترین روش استفاده کرد تا زیبایی ظاهری ساختمان حفظ شود. نمای ساختمان یکی از مراحل بسیار مهم در ساخت ساختمان است که علاوه بر زیبایی از ساختمان در برابر اثرات اشعه خورشید، رطوبت، گرما و سرما محافظت می‌کند.

    امروزه برای نما‌سازی از مصالح مختلفی مانند سنگ و آجر استفاده می‌شود. نمای‌سازی ساختمان نقش مهمی روی زیبایی ساختمان دارد. به همین دلیل باید در برابر عواملی مانند رطوبت، سرما، گرما و نم‌دادن نمای ساختمان محافظت شود. برای کاهش نفوذپذیری نما، افزایش دوام، افزایش تمیزی و صرفه‌جویی در مصرف انرژی باید آب‌بندی ساختمان انجام شود.

    نمای بناها از مواد مختلفی مانند آجر، سنگ و سیمان ساخته شده است. برای آب‌بندی نمای ساختمان از روش‌های مختلفی مانند ورق ژئوممبران، رنگ مخصوص آب‌بندی بنا، آبگریز‌کننده پایه حلال، چسب پلی‌اورتان و آبگریز‌کننده پایه آب استفاده می‌شود. در این مقاله از مجموعه تامین یاران ما به بررسی استفاده از ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان پرداخته‌ایم.

    آب‌بندی ساختمان با ورق ژئوممبران

    ورق ژئوممبران نوعی عایق رطوبتی با میزان نفوذپذیری صفر است که جنس پلی‌اتیلن دارد. در سال‌های اخیر به دلایل زیر استفاده از ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان افزایش یافته است:

    • هزینه‌ها را کاهش می‌دهد.
    • نصب آسان و راحتی دارد.
    • در برابر مواد مایعات شیمیایی خاص مقاومت بالایی دارد.
    • مقاومت بالا در برابر اسید‌ها
    • مقاومت بالا در برابر خوردگی حلال‌ها

    از ژئوممبران برای آب‌بندی قسمت‌های مختلف ساختمان مانند آب‌بندی کف ساختمان و آب‌بندی نمای ساختمان استفاده می‌شود. از مزایای استفاده از ورق ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    • افزایش مقاومت ساختمان
    • جلوگیری از ورود آب باران، نم و رطوبت
    • جلوگیری از ورود انواع آلودگی
    • جلوگیری از نفوذ گرما و سرما

    ژئوممبران یک نوع پوشش ضدآب است که برای پوشش سطح‌های فلزی، بتنی و حتی خاکی استفاده می‌شود. از انواع آب‌بندی ساختمان با استفاده از ورق ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    آب‌بندی سقف

    از ورق ژئوممبران برای آب‌بندی سقف استفاده می‌شود.

    آب‌بندی دیوارها

    برای آب‌بندی دیوارهای ساختمان از ورق ژئوممبران استفاده می‌شود.

    آب‌بندی پایه ساختمان

    برای حفاظت از پایه ساختمان در برابر نفوذ آب ورق ژئوممبران به کار برده می‌شود.

    آب‌بندی سیستم‌های فاضلاب

    برای آب‌بندی سیستم‌های فاضلاب از ژئوممبران استفاده می‌شود.

    انواع ژئوممبران

    بر اساس رزین مواد ژئوممبران شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

    ژئوممبران pvc یا Polyvinyl Chloride

    این نوع ژئوممبران قابل ارتجاع در اثر حرارت را دارد و از تثبیت‌کننده‌ها Stabilizers، پلاستیک‌کننده‌ها Plasticizers و وینیل Vinyl  ساخته شده است. ژئوممبران pvcدر برابر پارگی، سوراخ‌شدن و سایش مقاومت بالایی دارد و برای پوشش مخازن، محل‌های دفن زباله، لاینرهای تالاب فاضلاب و ساخت کانال‌ها استفاده می‌شود.

    ژئوممبران TRP یا Reinforced Polyethylene

    این نوع ورق ژئوممبران به دلیل مقاومت در برابر اشعه فرابنفش، مقاومت شیمیایی و بازه دمایی پایین برای پوشش حوضچه‌های نگهدارنده کوتاه‌مدت، کانال‌ها، دفن زبانه بسیار مناسب است. ورق TRP از پلی‌اتیلن ساخته می‌شود.

    ژئوممبران HDPE  یا High-Density Polyethylene

    این نوع ژئوممبران ضخامت بالایی دارد. از دیگر مشخصه‌های آن می‌توان به مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی، بادوام بودن، هزینه پایین مواد، مقاومت در برابر دما اشاره کرد. برای پوشش مخازن، محل دفن زباله و پوشش حوضچه‌ها مناسب است.

    ژئوممبران LLDPE  یا Linear Low-Density Polyethylene

    این نوع ژئوممبران از پلی‌اتیلن بکر و کم چگالی ساخته شده است و هنگامی که به ژئوممبران نشت‌ناپذیر و نفوذناپذیر نیاز باشد از این نوع ژئوممبران استفاده می‌شود.

    ژئوممبران EPDM  یا Ethylene Propylene Diene Monomer

    این نوع ژئوممبران در برابر سوراخ شدن و آب‌وهوای شدید مقاوم است و در صنعت کشاورزی، پوشش‌ها و آسترها استفاده می‌شود.

    مراحل نصب ورق ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان

    برای نصب ورق ژئوممبران مراحل زیر باید طی شود:

    آماده‌سازی سطح

    سطحی که قرار است، ژئوممبران روی آن نصب شود باید صاف و بدون هر گونه سنگ و کلوخ درشت باشد. روی سطح اجسام تیز و برنده مانند میخ نباید وجود داشته باشد.

    شرایط آب‌وهوا

    برای نصب دقیق و درست ژئوممبران دما باید بین ۱۰ تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد باشد. اگر برف، باران، طوفان شدید و رطوبت زیاد وجود دارد از نصب ورق ژئوممبران خودداری کنید. اگر در شرایط آب‌وهوای بد نصب ژئوممبران انجام شود. باید توسط نصاب تمام اطلاعات محیط و جوش مانند دمای سطح ژئوممبران، دمای جوش واقعی، سرعت جوش و دمای دستگاه جوش نوشته شود.

    جوشکاری

    قبل از جوشکاری ژئوممبران سطح باید از هر گونه گرد‌وخاک، آلودگی، چسب و حلال پاک و تمیز شود. ورق‌های ژئوممبران برای جوشکاری باید حداقل ۱۰ سانتی‌متر هم‌پوشانی داشته باشند. ورق ژئوممبران باید بدون چروک، بدون موج و صاف باشند. جوشکاری ورق ژئوممبران به دو روش اکستروژن و گوه‌ای انجام می‌شود.

    مشخصات فنی ژئوممبران 

    برای تعیین مشخصات فنی ژئوممبران‌ها و میزان مقاومت آن‌ها باید آزمایش‌های مختلفی انجام شود. از مشخصات فنی ورق ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    رنگدانه‌های موجود

    ورق ژئوممبران در دو رنگ مشکی و آبی وجود دارد. رنگ مشکی آن بهتر است؛ چون این رنگ به دلیل کربن مشکی موجود در آن است. رنگ آبی آن رنگدانه دارد و از عمر کمتری برخوردار خواهد بود.

    مواد اولیه

    برای تعیین کیفیت ژئوممبران باید با آزمایش ترکیبات اصلی آن را تشخیص داد. روند تولید و چگونگی ترکیب هم از دیگر عوامل تعیین‌کننده کیفیت ژئوممبران هستند.

    صیقلی بودن سطح ورق ژئوممبران

    هر چه سطح روی ژئوممبران صیقلی‌تر باشد، گرمای کمتری را جذب می‌کند و مقدار بازتاب نور خورشید در آن بیشتر می‌شود. در واقع صاف بودن سطح ژئوممبران باعث افزایش طول عمر ژئوممبران و کاهش پوسیدگی آن می‌شود.

    تلرانس ضخامت سطح

    تلرانس به اختلاف ضخامت کل سطح ژئوممبران گفته می‌شود. به طور مثال اگر تلرانس ورق ژئوممبران پنج میلی‌متر باشد نشان می‌دهد که ضخامت برخی از سطوح ورق ممکن است از این مقدار بیشتر یا کمتر باشد.

    جوشکاری

    کیفیت ژئوممبران را می‌توان با جوشکاری آن تعیین کرد. در واقع اگر جوشکاری ژئوممبران به خوبی انجام شود. نشان دهنده کیفیت بالای ژئوممبران است.

    سخن پایانی

    نمای ساختمان علاوه بر این که روی زیبایی ساختمان نقش مهمی دارد؛ روی استحکام ساختمان هم بسیار تاثیر‌گذار است. به همین دلیل برای این که رطوبت و آب داخل ساختمان نشود، نمای ساختمان باید عایق‌کاری شود‌. پوشش‌های مختلفی برای آب‌بندی نمای ساختمان استفاده می‌شود. یکی از این پوشش‌ها، ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان است. ژئوممبران‌ها مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی، سایش و گرما دارند. به همین دلیل برای آب‌بندی ساختمان یک راه‌حل پایدار و موثر محسوب می‌شوند.

    از ژئوممبران علاوه بر نمای ساختمان برای عایق‌بندی قسمت‌های مختلف ساختمان مانند دیوارها، سقف، پایه ساختمان و سیستم فاضلاب استفاده می‌شود. آماده‌سازی سطح، شرایط آب‌وهوا و جوشکاری مراحل نصب ژئوممبران در آب‌بندی نمای ساختمان هستند. مجموعه ما (تامین یاران) با بهترین کیفیت و قیمت ورق‌های ژئوممبران را عرضه می‌کند. شما برای این که بتوانید انواع ورق‌های ژئوممبران را با کیفیت و قیمت مناسبی بخرید، کافی است با مجموعه ما ارتباط بگیرید.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 09121383104 و 02186111012

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *