• تامین یاران، یار و بازوی تامین پیمانکاران
    _

    کاربرد ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی

    ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی جزو ژئوسنتتیک‌‌ها است‌. از پلیمر برای ساخت ژئوسنتتیک‌ها در ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی استفاده می‌شود. به طور کلی ژئوسنتتیک‌ها، سازه‌های بسیار نازک و انعطاف‌پذیر هستند. این نوع از لایه‌ها برای جدا‌سازی خاک، مسلح کردن خاک و برای انجام کارهایی از این دست به کار برده می‌شوند.

    پلیمر در ساخت سازه‌های همراه با آب کاربرد دارد. ژئوممبران‌ نفودپذیری بالایی دارد. برای ساخت سازه‌های بسیار سنگین مانند ساخت لوله‌ها، کانال‌ها و عملیات سد‌سازی از این نوع ژئوممبران استفاده می‌شود. نفوذپذیری بالا و عملکرد محافظتی از ویژگی‌های مهم ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی هستند. از ویژگی‌های دیگر این سازه هیدرولیکی وزن سبک آن است. در مکان‌هایی با کاربرد سپر محافظتی بسیار ویژه از این نوع سازه‌ها استفاده می‌شود. کنترل فرسایش خاک مهم‌ترین ویژگی این محصول است. ژئوممبران مانع از نشت شیره زباله‌های دفن شده در خاک می‌شود. در این مقاله از مجموعه هیدرولیک نادری به بررسی کاربرد ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی پرداخته‌ایم.

    توصیه‌های برای استفاده از ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی

    برای استفاده بهتر از ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی باید توصیه‌های زیر را در نظر بگیرید:

    • نیروی متخصص و کاربلند در زمینه ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی را باید در قدم اول استخدام کنید؛ چون استخدام نیروی کاربلد باعث توسعه در مشخصات یک پروژه و توسعه پروژه می‌شود.
    • برای پیشبرد عالی پروژه نظارت کامل بر روند یک پروژه به صورت صفر تا صد
    • صلاحدید و دستورالعمل‌های نصاب متخصص در زمینه ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی برای این که نصابان و مدیران پروژه بتوانند بر روی پروژه نظارت کامل داشته باشند و باید به آن‌ها آموزش کامل داده شود.
    • قبل از ساخت و نصب ژئوممبران باید از یک متخصص در زمینه ساخت و ناحیه‌ای که ژئوممبران را می‌خواهید در آن استفاده کنید، مشورت نمایید.

    اگر در ساخت انواع سازه از ژئوممبران می‌خواهید، استفاده کنید و در سطح عمود که لغزش وجود دارد، می‌خواهید این سازه را به کار بگیرید باید از ژئوممبرانی که با میخ درست شده‌اند، استفاده کنید. این میخ‌ها در این نوع سازه مانع از لغزش سازه می‌شوند.  به پارگی و از هم گسستگی این نوع سازه باید توجه ویژه‌ای داشته باشید؛ چون این لغزش و پارگی تاثیر مستقیمی روی مقاومت سازه دارد.

    اهمیت استفاده از ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی

    ژئوممبران به دو صورت ورقی و رولی وجود دارد. گاهی باید به صورت چند ورقه‌ای از لایه‌های ژئوممبران استفاده کرد. از چسب‌های مخصوص برای وصل کردن لایه‌های ژئوممبران باید استفاده نمود. این چسب عملکرد آن به صورتی است که موجب حل شدن دو لایه می‌شود و دو لایه باید به هم چسبیده شوند. در ساخت انواع پروژه‌های بزرگ مانند سد از ژئوممبران سازهای هیدرولیکی استفاده می‌شود.

    استفاده از ژئوممبران در ساخت سازه‌های هیدرولیکی بسیار بالا است به طوری که مهندسین از این محصول به بهترین نحوه برای پیشبرد سازه خود استفاده می‌کنند. از یک قاب برای استفاده از این محصول باید در آن تعبیه شود تا به بهترین شکل عمل کند. مجموعه ما (هیدرولیک نادری) انواع محصولات هیدرولیک را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان می‌گذارد. همچنین مجموعه ما خدماتی مانند تعمیر انواع محصولات هیدرولیک را ارائه می‌دهد.

    کاربرد ژئوممبران

    برای ساخت پروژه‌های سنگین استفاده از ژئوممبران از اهمیت فراوانی برخوردار است. نفوذ‌پذیری بالای ژئوممبران یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این نوع محصول است. به طور مثال تفاوت دما بین صبح و شب در طبیعت جنوب کشور باعث شده است سازه‌های بتنی ماندگاری نداشته باشند و به مرور زمان این اختلاف دما موجب از بین رفتن سازهای بتنی می‌شود؛ پس ژئوممبران بهترین گزینه است. از کاربردهای دیگر ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    • نفوذ‌پذیری بالای آن باعث شده است در دل طبیعت بتوان از ژئوممبران استفاده کرد.
    • استفاده در دل خاک
    • استفاده در لوله‌سازی
    • استفاده در سد‌سازی
    • حفظ کردن شیب سر آب
    • هدایت آسان آب
    • ماندگاری در برابر فرسایش
    • حفظ شیب

    از انواع ورق‌های ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

    • ورقه‌های ژئوممبران pvc
    • ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن
    • ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن سبک
    • ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین

    در این جا لازم است به این نکته اشاره کنیم که قبل از راه‌اندازی سازه و استارت پروژه باید با یک متخصص در زمینه ساخت ژئوممبران سازه‌های هیدرولیکی مشورت کنید تا بهترین انتخاب را با توجه به عملکرد سازه داشته باشید.

    ژئوممبران برای محل دفن زباله‌ها، کانال‌ها و لوله‌ها

    در تاسیسات مهار زباله برای جلوگیری از آلودگی سطح زیرین به عنوان یک سیستم خطی به طور گسترده استفاده می‌شود تا حرکت مواد تشکیل دهنده زباله به محیط زیرین سطح کاهش پیدا کند. چندین لایه محافظتی با مشخصات زیر باید وجود داشته باشد:

    • انعطاف‌پذیری برای جابه‌جایی‌های آینده با پتانسیل کاهش هزینه
    • مقاومت در برابر آسیب‌هایی مانند پارگی و سوراخ شدگی
    • مقاومت در برابر تنش‌های ناشی از جایگزینی زباله و تنش‌های حاصل از ساخت

    برای این که شیره زباله‌ها به داخل خاک اطراف رسوب پیدا نکند از ژئوممبران در محل‌های دفن زباله استفاده می‌شود. برای پوشش سطح محل دفن زباله از ژئوممبران استفاده خواهد شد؛ چون مقاومت بالایی در برابر فراز‌ و نشیب‌‌های ناشی از رسوب نامنظم دارد. از روش‌های زیر در محل دفن زباله از ژئوممبران می‌توان استفاده کرد:

    • ترکیب ژئوممبران در یک سیستم پوشش دوتایی
    • یک پوشش ژئوممبران بین لایه دانه‌ای و اولین آستر رسی وجود دارد.
    • بین دو لایه رسی   یک لایه زه‌کشی و یک لایه ژئوممبران وجود دارد.

    سخن پایانی

    ژئوممبران از خانواده ژئوسنتتیک‌‌ها است که از مواد پلیمری ساخته می‌شود. برای استفاده از ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی مانند لوله‌ها، سدها و کانال‌ها باید از افراد متخصص در این زمینه استفاده کرد تا آموزش‌های لازم را دیده باشند. از لحاظ فرآیند ساخت، ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی شامل مواردی که در هنگام ساخت انواع سازه و مواردی که در حین ساخت کارخانجات از آن استفاده می‌شود، است. هر کدام از این دو موارد به دو زیر گروه یکسان تقسیم‌بندی می‌شوند:

    • محصولاتی که به وسیله الیاف تقویت می‌شوند.
    • محصولات همگن یا نوعی دیگر که تقویت نمی‌شوند.

    ورقه‌های ژئوممبران pvc،ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن، ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن سبک و ورقه‌های ژئوممبران پلی‌اتیلن سنگین از انواع ورق ژئوممبران در سازه‌های هیدرولیکی هستند. در ساخت سازه‌های هیدرولیکی استفاده از ژئوممبران از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که مهندسین برای پیشبرد سازه خود از این محصول استفاده می‌کنند. مجموعه ما (هیدرولیک نادری) انواع محصولات هیدرولیک را با بهترین کیفیت و قیمت در اختیار مشتریان می‌گذارد.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 09121383104 و 02186111012

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *