• تامین یاران، یار و بازوی تامین پیمانکاران
    _

    عایق‌بندی گلخانه با ژئوممبران

    دما، رطوبت و سطح نور از عواملی هستند که در گلخانه شرایط مطلوبی را ایجاد می‌کنند تا مطابق با نیازهای گیاه باشند.‌ در هنگام یخبندان خفیف مشکلی در گلخانه ایجاد نمی‌شود؛ چون دمای داخل گلخانه از دمای بیرون حدود دو تا سه درجه بیشتر است. هنگامی که دما به شدت کاهش پیدا می‌کند برای بیشتر گیاهان داخل گلخانه ادامه حیات دشوار می‌شود. برای ایجاد محیط گرم و مناسب برای گیاه داخل گلخانه از بخاری استفاده می‌شود؛ ولی با عایق‌بندی گلخانه می‌توانید هزینه‌های گرمایش (قبض برق) را کاهش دهید و دمای داخل گلخانه را از دمای محیط بیرون پنج تا شش درجه سانتی‌گراد بالاتر ببرید. برای اکثر شرایط آب‌وهوایی به جز شرایط آب‌وهوایی شدید، عایق‌بندی گلخانه انجام می‌شود.

    برای عایق‌بندی گلخانه از پوشش‌های مختلفی استفاده می‌شود. یکی از انواع عایق‌ها که در اجرای گلخانه‌ها کاربرد دارد، ورق ژئوممبران است. در این مقاله از مجموعه تامین یاران به بررسی عایق‌بندی گلخانه با ژئوممبران پرداخته‌ایم.

    اهمیت عایق‌بندی گلخانه

    به طور کلی گلخانه‌ها بدون عایق هم از هوای بیرون دمای کمی گرم‌تر دارند؛ چون در طول روز گیاهان و اشیاء داخل گلخانه گرما را جذب می‌کنند و گرما داخل گلخانه به دام می‌افتد، سپس در طول شب گرمای به دام افتاده پخش می‌شود.

    هنگامی که دما به زیر صفر درجه سانتی‌گراد کاهش پیدا می‌کند، گلخانه دچار یخ‌زدگی می‌شود. برای این منظور گلخانه عایق‌بندی خواهد شد تا گرما به مدت طولانی داخل گلخانه باقی بماند. عایق‌بندی گلخانه به دلایل زیر انجام می‌شود:

    حفاظت از گیاهان در برابر سرما

    برای محافظت از گیاهان در مقابل هوای سرد گلخانه باید عایق‌بندی شود. با عایق‌بندی گلخانه می‌توان از آسیب دیدن گیاهان جلوگیری کرد.

    کاهش هزینه‌های انرژی

    اگر عایق‌بندی گلخانه درست انجام شود به سیستم‌های گرمایش کمتری نیاز است که این می‌تواند هزینه‌های انرژی را کاهش دهد.

    حفظ دما و رطوبت

    عایق‌بندی مناسب گلخانه باعث می‌شود، دمای داخل گلخانه ثابت بماند و مانع از کاهش دمای گلخانه شود. همچنین عایق‌بندی از ایجاد رطوبت جلوگیری می‌کند.

    بالا رفتن راندمان

    اگر یک محیط ایده‌آل و استاندارد در گلخانه ایجاد کنید، بهره‌وری و راندمان گلخانه افزایش پیدا می‌کند.

    کاهش تاثیرات منفی عوامل بیرونی

    عایق‌بندی گلخانه باعث کاهش تاثیرات منفی تگرگ، باد، برف و باران بر روی محصولات گلخانه‌ای می‌شود.

    عایق‌بندی گلخونه با ژئوممبران

    ژئوسنتتیک شامل چند گروه مختلف می‌شود که با مواد پلیمری ساخته شده‌اند. یکی از مهم‌ترین محصولات ژئوسنتتیک، ورق ژئوممبران است که از مواد پلیمری مانند پلی‌اتیلن و pvc ساخته شده است و قابلیت عایق‌کاری در سطوح مختلف را دارد. برای کاربردهای مختلف از ورق ژئوممبران در یک محیط گلخانه‌ای استفاده می‌شود.

    به طور مثال برای به حداکثر رساندن میزان نوری که به دیوارهای گلخانه نفوذ می‌کند یک لایه از ژئوممبران بسیار تاثیر‌گذار است. ورق ژئوممبران مقاومت خود را در برابر اشعه uv حفظ می‌کند. برای عایق‌بندی گلخانه از ژئوممبران استفاده می‌شود و در برابر مواد جامد و مایع از محیط گلخانه محافظت می‌کند.

    مجموعه ما (تامین یاران) یکی از بزرگترین تولید‌کنندگان و تامین‌کنندگان انواع محصولات ژئوسنتتیک من جمله ژئوممبران است. اگر برای عایق‌بندی گلخانه خود به ژئوممبران با کیفیت و قیمت مناسب نیاز دارید، کافی است با مجموعه ما ارتباط بگیرید. تا بتوانید مناسب‌ترین ورق ژئوممبران را مطابق با نیاز خود بخرید.

    ورق ژئوممبران چیست

    ورق ژئوممبران از جنس پلی‌اتیلن ساخته شده است و به عنوان لایه محافظ از آن می‌توان استفاده کرد. ژئوممبران عایق‌های غیرقابل نفوذی هستند که برای ساخت استخرهای کشاورزی استفاده می‌شود. در ورق ژئوممبران مشکی دو درصد کربن و ۹۸ درصد پلی‌اتیلن استفاده شده است. بیشتر از رزین‌های رنگی در انواع ژئوممبران‌های رنگی استفاده شده است و بسته به کاربرد مورد استفاده در ضخامت‌های متفاوت و مقاومت مکانیکی متغیر عرضه می‌شود. از کاربردهای ورق ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    • عایق‌بندی سازه‌های زیرزمینی
    • لوله‌های انتقال آب و فاضلاب
    • لاگون‌های فاضلاب
    • بدون نیاز به زیرساخت خاص برای عایق‌کاری انواع سطوح استفاده می‌شود.
    • گزینه مناسبی برای ایزولاسیون است.
    • برای ساخت استخرهای ذخیره آب توسط جوش حرارتی لایه‌ها را کنار هم قرار می‌دهند.
    • از پلی‌اتیلن و پلی‌وینیل کراید ساخته شده است.
    • ساخت استخر با ژئوممبران هزینه بالای ساخت استخرها، هدر رفت آب، ترک خوردگی و زمان بر بودن را برطرف می‌کند.

    انواع ورق ژئوممبران

    از انواع ورق ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    ژئوممبران‌های سنگین یا HDP

    این نوع ژئوممبران نسبت به دیگر ژئوممبران انعطاف‌ بیشتری دارد و عموما در ساخت استخرهای ذخیره آب استفاده می‌شود.

    ژئوممبران سبک یا LDPE

    این نوع پوشش پلی‌اتیلن در تونل‌ها و روف گاردن‌ها به عنوان پوشش‌های ایزولاسیون استفاده می‌شود.

    ژئوممبران خیلی سبک یا VLDP

    از مهم‌ترین ویژگی‌های ژئوممبران خیلی سبک می‌توان به نصب سریع و آسان، الاستیسیته بالا، عدم ایجاد ترک زایی تنشی و انعطاف‌پذیری زیاد اشاره کرد. برای پی‌ساختمان، فونداسیون و آب‌بندی کانال‌های انتقال آب استفاده می‌شود.

    ژئوممبران pvc

    ژئوممبران pvc که به آن پلی‌وینیل کراید گفته می‌شود به دلیل مقاومت کششی بالا، انعطاف‌پذیری، خواص منحصر‌به‌فرد مکانیکی و شیمیایی کاربرد فراوانی دارد. از کاربردهای ورق ژئوممبران pvc  به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    • تونل‌های انتقال
    • چاله‌های آسانسور
    • فونداسیون‌ها
    • مترو

    در رنگ‌های سفید و مشکی و در دو نوع تک لایه و دولایه تولید می‌شود و نسبت به ژئوممبران HDPE  از انعطاف‌پذیری بالاتر برخوردار است و در سطوح ناهموار قابلیت اجرا دارد.

    سخن پایانی

    برای رشد گیاهان شرایط مناسبی از لحاظ سطح نور، رطوبت و دما باید در گلخانه وجود داشته باشد. دمای داخل گلخانه همیشه از دمای بیرون دو تا سه درجه بیشتر است؛ ولی در هوای سرد و یخبندان دیگر چنین شرایطی وجود دارد. به همین دلیل برای تامین دمای مناسب داخل گلخانه در فصول سرد از بخاری استفاده می‌شود که این می‌تواند، هزینه‌های انرژی را افزایش دهد. برای کاهش هزینه‌ها و تامین گرمای مناسب داخل گلخانه از ورق ژئوممبران برای عایق‌کاری گلخانه استفاده می‌شود‌.

    ورق ژئوممبران از مواد پلیمری مانند pvc  و پلی‌اتیلن ساخته شده است و در انواع مختلف سنگین، سبک و خیلی سبک تولید می‌شود. علاوه بر عایق‌کاری گلخانه از ورق‌های ژئوممبران استفاده زیادی می‌شود که از کاربردهای آن می‌توان به ساخت استخرها، مترو، تونل، فونداسیون‌ها، آب‌بندی کانال‌های انتقال آب و پی ساختمان اشاره کرد. یک لایه از ژئوممبران برای به حداکثر رساندن میزان نوری که به دیوارهای گلخانه نفوذ پیدا می‌کنند، بسیار تاثیر‌گذار است. در برابر اشعه uv ورق ژئوممبران مقاومت خوبی دارد. در برابر مایع و مواد جامد از محیط گلخانه محافظت می‌کند.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 09121383104 و 02186111012

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *