• _

    ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

    Construction of algae breeding pond with geomembrane

    ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

    در صنعت جلبک‌پروری یکی از روش‌های محبوب و کارآمد، استفاده از استخر پروش جلبک با ژئوممبران است. این روش نسبت به روش‌های دیگر مانند استفاده از استخرهای خارجی و سنتی به دلیل عدم نیاز به فضای بسیار زیاد، هزینه کمتر و سهولت استفاده توجه کارآفرینان و کارشناسان بسیاری را به خود جلب کرده‌ است. ورق ژئوممبران‌ از پلیمرهای مختلفی مانند ژئوممبران پی وی سی و پلی‌اتیلن سنگین HDPE ساخته شده است که عایق‌بندی ۱۰۰ درصد دارد و از عمر طولانی برخوردار خواهد بود. برای ساخت انواع استخر از ژئوممبران استفاده می‌شود.

    ورق‌های ژئوممبران به محل پروژه به شکل توپی ارسال می‌شوند و توسط دستگاه اکسترودر و دستگاه جوش (اتو) نصب آن‌ها انجام خواهد شد. ژئوممبران‌ها در برابر اشعه فرابنفش خورشید، در برابر رشد گیاهان و دیگر عوامل مقاومت بالایی دارند. به طور کلی ورق‌های ژئوممبران آسترهای غشایی مصنوعی یا موانعی هستند که در یک پروژه، سیستم یا سازه برای کنترل انتقال مایعات استفاده می‌شوند. به همین دلیل این نوع عایق‌ها کاربرد زیادی دارند. به طور کلی در هر جایی که اجازه از بین رفتن مواد داده نشود از ژئوممبران استفاده می‌شود. در این مقاله از مجموعه تامین یاران تولید کننده ژئوممبران به بررسی ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران پرداخته‌ایم.

    _

    مزایای استفاده از ژئوممبران در پرورش جلبک

    برای بهبود شرایط رشد و کاهش هزینه‌های پرورش جلبک در ساخت استخر پرورش جلبک از ژئوممبران استفاده می‌شود تا پرورش‌دهندگان بر روی شرایطی که در آن جلبک‌ها رشد می‌کنند، کنترل دقیق‌تری داشته باشند و بتوانند سطح رطوبت در محیط را کنترل کنند. ژئوممبران میزان نور و حرارت را به صورت موثری می‌تواند، تنظیم کند که این باعث می‌شود، هزینه‌های پرورش جلبک کاهش پیدا کند.

    استفاده از ژئوممبران باعث می‌شود از جلبک‌ها در مقابل عفونت‌های میکروبی و حملات باکتری‌ها محافظت شود. نیازی به دستگاه‌های پرهزینه‌ای که برای کنترل شرایط محیطی استفاده می‌شوند، نیست و به صورت قابل توجهی هزینه‌های پرورش را کاهش می‌دهد. باعث افزایش بازده پرورش جلبک می‌شود؛ چون جلبک‌ها به راحتی از ژئوممبران جدا می‌شوند. با استفاده از ژئوممبران جلبک‌های بیمار را از دیگر جلبک‌ها می‌توان جدا کرد که این باعث کاهش شیوع بیماری‌های درون استخرهای پرورش جلبک می‌شود.

    مجموعه تامین یاران بهترین ورق‌های ژئوممبران را با قیمت مناسبی عرضه می‌کند. برای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران می‌توانید با مجموعه ما ارتباط بگیرید و ژئوممبران موردنیاز خود را بخرید.

    _

    طراحی و ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران

    مراحل ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران شامل گزینه‌های زیر می‌شوند:

    انتخاب مکان مناسب

     قابلیت دسترسی به آب، کیفیت آب، حرارت آفتاب و نور عواملی هستند که باید به آن‌ها توجه کرد.

    اندازه و طراحی ظرفیت استخر

     در این مرحله باید تعیین شود که ظرفیت استخر چند متر مکعب باید باشد. دسترسی به امکانات، تامین فضای کافی برای جابه‌جایی نیروی کار، تعداد جلبک‌های قابل پرورش و توان پرورش عواملی هستند که در طراحی و انتخاب ابعاد استخر باید به آن‌ها توجه کرد.

    خرید و نصب ژئوممبران

    برای جدا‌سازی جلبک‌ها و نگه‌داشتن آن‌ها در استخر پس از طراحی ظرفیت استخر، نصب ژئوممبرانبه عنوان عایق استخر باید انجام شود. ژئوممبران بر روی دیواره‌های استخر به عنوان یک لایه حفاظتی قرار می‌گیرد. ورق‌های ژئوممبران در دو نوع چند لایه multilayer  و نوع تک لایه single layer تولید می‌شوند.

    نصب سیستم فیلتراسیون

     با استفاده از فیلتراسیون تصفیه باکتری‌های آلوده و ذرات ناخالص پاک شده و استخر بازگردانده می‌شود.

    نصب سیستم تهویه و سیستم گرمایشی

    با استفاده از سیستم تهویه، هوا در اطراف استخر تمیز و به داخل استخر هدایت می‌شود که این موجب بهبود شرایط زیستی و افزایش اکسیژن در آب استخر خواهد شد.

    نگهداری و پرورش جلبک‌ها

    برای نگهداری و پرورش جلبک‌ها در ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران باید نکات زیر را در نظر بگیرید:

    رعایت شرایط مناسب

    شرایط مناسبی برای نگهداری و پرورش جلبک‌ها باید فراهم شود. به طور مثال بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد دمای مناسب برای رشد جلبک‌ها باید وجود داشته باشد و تغییرات آب‌وهوایی باید کنترل شود.

    استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری

    درصد نمک، مقدار اکسیژن موجود در آب، میزان PH  آب را باید اندازه‌گیری کنید. از سلول‌های فله‌ای، سلول‌های خمیری و پودر جلبکی برای تغذیه جلبک‌ها باید استفاده نمایید.

    تعویض آب

    به صورت دوره‌ای باید آب استخر تعویض شود تا شرایط زیستی جلبک‌ها حفظ گردد.

    کنترل نور

    برای رشد و تکثیر جلبک‌ها به نور نیاز است. جلبک‌ها را نباید در معرض نور زیاد قرار دهید؛ چون باعث رشد زیاد و ایجاد مشکلاتی مانند افزایش تلقیح آن‌ها می‌شود.

    کنترل سطح آب

    سطح آب در استخر را باید کنترل کنید تا شرایط خوب زیستی جلبک‌ها کنترل کرد. در این جا به این نکته توجه کنید که سطح آب خیلی نباید پایین یا بالا باشد و باید سطح آب را تنظیم کنید.

    بیشتر بخوانید: خرید و قیمت ژئوممبران از تولیدکننده 

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران یکی از روش‌های محبوب برای استفاده از استخر برای پرورش جلبک است. ژئوممبران از پلیمرهای مانند پلی‌اتیلن سنگین HDPE و مواد pvc ساخته می‌شود. از مزایای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

      • بهبود شرایط رشد
      • کاهش هزینه‌های پرورش جلبک
      • کنترل دقیق بر روی شرایطی که روی رشد جلبک‌ها تاثیر‌گذار هستند.
      • تنظیم میزان نور و حرارت
      • کاهش هزینه‌های پرورش جلبک
      • در برابر حملات باکتری‌ها و عفونت‌های میکروبی از جلبک‌ها محافظت می‌کند.
      • برای کنترل شرایط محیطی به دستگاه‌های پرهزینه نیازی نیست.
      • افزایش بازده پرورش جلبک
      • کاهش شیوع بیماری‌های درون استخرهاس پرورش جلبک‌ها

      انتخاب مکان مناسب، اندازه و طراحی ظرفیت استخر پلیمری، خرید و نصب ژئوممبران، نصب سیستم فیلتراسیون، نصب سیستم تهویه و سیستم گرمایشی از مراحل نصب ژئوممبران برای ساخت استخر پرورش جلبک با ژئوممبران هستند. رعایت شرایط مناسب، استفاده از دستگاه‌های اندازه‌گیری، تعویض آب، کنترل نور و کنترل سطح آب از شرایط نگهداری استخر پرورش جلبک با ژئوممبران محسوب می‌شوند.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *