• آشنایی با انواع ژئوممبران
    _

    تفاوت ژئوتکستایل و ژئوگرید

    Geotextile VS Geogrid

    ژئوسنتتیک از دو کلمه GEO به معنای خاک یا زمین و SYNTHETICS به معنای ساخته شده توسط انسان تشکیل شده است. درواقع ژئوسنتتیک‌ها مواد ساخته دست بشر بر پایه پلاستیک هستند.

    این پلیمرها تجزیه ناپذیر هستند و به همین دلیل از آنها برای بهبود شرایط خاک استفاده می‌شود.

    مواد ژئوسنتتیک در اشکال و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند و به صورت محصولاتی با نام‌های ژئوگرید، ژئوتکستایل، ژئوسل، ژئوممبران و … عرضه می‌شوند.

    در این مقاله به بررسی تفاوت دو محصول ژئوسنتتیک ژئوتکستایل و ژئوگرید می‌پردازیم.

    _

    ژئوتکستایل چیست؟

    هر نوع منسوجات غیرقابل نفوذی که برای خاک یا سنگ در هر پروژه ساخت و ساز یا سیستم‌های مرتبط با مهندسی ژئوتکنیک استفاده می‌شود ژئوتکستایل نامیده می‌شود. ژئوتکستایل‌ها متداول‌ترین ماده ژئوسنتتیکی در مصارف کشاورزی هستند.

    این پارچه‌های نفوذناپذیر از پلی استر یا پلی پروپیلن ساخته شده‌اند که بسته به نحوه قرارگیری نخ‌ها به دو دسته بافته و نبافته طبقه‌بندی می‌شوند.

    ژئوتکستایل‌های بافته شده از درهم تنیدگی نخ‌ها در یک الگوی تولیدی منظم تولید می‌شوند در حالی که ژئوتکستایل نبافته که به نمد صنعتی نیز معروف است از اتصال تصادفی نخ‌ها از طریق سوزن زنی یا اتصال حرارتی ساخته می‌شود.

    _

    ژئوگرید چیست؟

    این محصول ظاهری شبکه‌ای دارد و از پلیمرهای متصل به هم تشکیل شده‌اند. ژئوگریدها از پلی استر، پلی پروپیلین تولید می‌شوند که برای تقویت و پایدارسازی خاک یا سطوح سخت مانند دیوارهای حائل در انواع کاربردهای مهندس عمران استفاده می‌شوند.

    ژئوگریدها به صورت‌های اکسترود شده، بافته شده  و یا متصل شده تولید می‌شوند.

    _

    تفاوت ژئوتکستایل و ژئوگرید

    1-ژئوتکستایل‌ها برای جداسازی، فیلتراسیون و زهکشی استفاده می‌شوند در حالی که ژئوگریدها برای استفاده به عنوان یک ماده تقویت کننده طراحی شده اند.

    2-ژئوگرید امکان جداسازی را در همه شرایط فراهم نمی‌کند. به عنوان مثال، هنگامی که خاک های زیرین خیس می‌شوند، آب می‌تواند به راحتی از طریق سوراخ‌های ژئوگرید جریان یابد. از طرف دیگر ژئوتکستایل می‌تواند به آب اجازه دهد تا آزادانه از خاک به لایه سنگدانه و بالعکس جریان یابد.

    3-ژئوگریدها یک نوع تقویت کننده برتر هستند زیرا خاک با غشای شبکه در هم قفل می‌شود در حالی که ژئوتکستایل عملکرد جداسازی را به بهترین نحو ارائه می‌دهد.

    4-ژئوگریدها معمولا استحکام بالاتری نسبت به ژئوتکستایل‌ها دارند.

    با توجه به موارد ذکر شده ژئوتکستایل و ژئوگرید هر دو محصولات ژئوسنتتیکی هستند که برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. باید نیازهای پروژه خود را در نظر بگیرید و گزینه بهتر را انتخاب کنید. در این زمینه می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان مجرب تامین یاران بهره‌مند شوید.

    منبع:

    www.oceangeosynthetics.com

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104 

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *