.

جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

  • در دنیای کشاورزی امروزی، حفظ آب و جلوگیری از آلودگی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مشکلاتی که کشاورزان با آن مواجه هستند، رشد جلبک در استخر کشاورزی است که می‌تواند منابع آبی را آلوده کرده و به سیستم‌های آبیاری آسیب برساند. به همین دلیل جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی حائز اهمیت است.

    وجود رطوبت و گرما، عدم گردش مناسب آب، استفاده از مواد شیمیایی نامناسب، عدم کلرزنی و … از عوامل ایجاد جلبک زدن استخر کشاورزی هستند. به منظور حذف جلبک ایجاد شده روش های مختلفی چون کلرزنی، به تعادل رساندن سطح PH، استفاده از مواد شیمیایی، شستشوی کف و دیواره ها و … راهکارهای موثری هستند، اما توصیه می گردد تا به جای صرف هزینه و زمان به منظور از بین بردن جلبک در استخر کشاورزی از روش هایی استفاده گردد تا از جلبک زدن استخر کشاورزی ممانعت شود. یکی از بهترین روش ها استفاده از عایق استخر مناسب و استفاده از عایق های ژئوممبران در استخر کشاورزی است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص روش های از بین بردن جلبک در استخر کشاورزی تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    021861110120218601791702188487936

    09121383104

    جلبک زدن استخر کشاورزی

    کشاورزان در استخرهای کشاورزی خود با گذشت زمان همواره با مشکلاتی چون ایجاد جلبک بر سطح آب و دیواره های استخر مواجه می شوند. در قبال این پدیده کشاورزان می توانند از روش هایی جهت حذف جلبک ها و ازبین بردن آن ها اقدام کنند و یا پیشتر می توانند با استفاده از تمهیداتی از ایجاد جلبک در استخر کشاورزی جلوگیری کنند.

    جلبک ها علاوه بر از بین بردن کیفیت آب سبب بروز انواع بیماری ها و ایجاد انگل در آب می شوند. وجود رطوبت و گرما عاملی جهت ایجاد جلبک هستند. علاوه بر این دو عامل اولیه عوامل دیگری چون بالا بودن سطح فسفات آب، گردش نامناسب آب، بی کیفیت بودن فیلتر و پمپ مورد استفاده در استخر، وجود آلودگی زیاد اطراف استخر و …  از دیگر عوامل ایجاد جلبک در استخر به شمار می روند. از روش های مقابله و از بین بردن جلبک در استخر کشاورزی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • استفاده از کلر

    اگر آب استخر کلر کافی نداشته باشد،در استخر جلبک ایجاد می شود. با استفاده از شوک کلرزنی می توان حجم زیادی از کلر ایجاد شده را از بین برد. در شوک کلرزنی سطح کلر استخر را به میزان دو تا چهار برابر سطح متداول آن افزایش می دهند.

    • تمیزکاری کف و دیواره ها با برس

    استفاده از برس هایی با جنس مناسب جهت از بین بردن جلبک ها در دیواره ها و کف استخر انتخاب مناسبی هستند. استفاده از برس فلزی در استخر بتنی و استفاده از برس نایلونی در استخرهایی با جنس وینیل مناسب هستند. 

    • تنظیم PH آب استخر

    لازم است PH آب استخر در بازه 7.2 تا 7.6 باشد. در استخرهای جلبک دار PH بالاتر از بازه مشخص شده است. برای به تعادل رساندن سطح PH از مواد شیمیایی چون بی سولفات سدیم استفاده می شود تا سطح PH تا بازه مشخص شده کاهش یابد . 

    • تمیزکاری فیلتر استخر

    تمیزکاری منظم و دوره ای فیلتر استخر سبب می گردد تا جابجایی آب در استخر به طور مناسبی انجام شود. در صورت استفاده از فیلتر شنی آن را در حالت بک واش قرار داده و اگر فیلتر کارتریجی باشد با استفاده از جوهر نمک و آب با فشار مناسب می توان فیلتر استخر را مورد شستشو قرار داد. 

    • استفاده از مواد ضد جلبک

    استفاده از برخی مواد شیمیایی مانند کات کبود به از بین رفتن جلبک در استخر کشاورزی کمک می کند اما هنگام استفاده از این مواد شیمیایی لازم است تا به مضرات این مواد و هزینه زیاد آن ها نیز توجه شود. 

    جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی

    روش های یاد شده زمانی مورد استفاده قرار می گیرند که استخر کشاورزی مملو از جلبک شده باشد، اما با پذیرش شعار پیشگیری بهتر از درمان، می بایست راهکارهایی مورد استفاده قرار گیرند تا از ایجاد جلبک در استخر کشاورزی جلوگیری شود. استفاده از محصولات ژئوسنتتیک در کف و دیواره استخر از راهکارهایی عایق بندی است که جهت جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد.

    • ژئوممبران پلی اتیلن سنگین

    ژئوممبران از ورق های پوشش دهی استخر است. ژئوممبران پلی اتیلن سنگین یا HDPE در دیواره و کف استخر کاربرد بیشتری دارد، این عایق به دلیل مقاومت بالا در برابر اشعه ماورا بنفش و هزینه پایین در عایق بندی استخرها کاربرد زیادی دارد.

    • ژئوممبران PVC

    از دیگر راهکارهای عایق سازی استخر برای جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی استفاده از ورق ژئوممبران پی وی سی است. عایق ژئوممبران PVC یا پلی وینیل کلراید عایق رطوبتی است که از نرم کننده ها و تثبیت کننده ها ساخته شده است. این عایق به منظور جلوگیری از پارگی، سوراخ شدن و سایش مورد استفاده قرار می گیرد.

    مزایای استفاده از ژئوممبران برای جلوگیری از جلبک زدن استخرها

    استفاده از ورق ژئوممبران برای ایجاد عایق در کف و دیواره استخرها به منظور جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی دارای مزایای زیر است:

    • از بین بردن نشتی و جلوگیری از هدر رفتن آب
    • راحتی در اجرا و سرعت بالا
    • صرفه جویی در هزینه ها در مقایسه با روش های قدیمی تری چون بتن و سیمان
    • عمر و دوام بالا
    • جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی و ممانعت از چسبیدن جلبک به کف و دیواره استخر
    • مقاومت بالا در برابر عوامل بیولوژیکی چون اشعه ماورا بنفش
    • غیر قابل ساییده شدن توسط جوندگان
    • تعمیر و نگهداری سریع و آسان
    • انعطاف پذیری بالا

    شرکت تامین یاران تامین و تولیدکننده ژئوممبران ، تامین کننده لوله و اتصالات شامل لوله پلی اتیلن، کاروگیت و … است. متقاضیان خرید ورق ژئوممبران به منظور عایق استخر و جلوگیری از جلبک زدن استخر کشاورزی جهت دریافت مشاوره و استعلام از قیمت کالاها می توانند با شماره های 86111012 – 86071917- 88487936 تماس حاصل فرمایند.

    پارامترهایی چون ضخامت، جنس و متراژ ورق ژئوممبران از عوامل تعیین کننده قیمت این ورق است. متقاضیان خرید این عایق می توانند در خصوص کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نوع ورق ژئوممبران مورد استفاده، متراژ مورد نیاز، ضخامت عایق و … با کارشناسان شرکت تامین یاران تماس حاصل فرمایند و پس از کسب اطلاعات لازم در خصوص خرید این عایق با بهترین قیمت اقدام نمایند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    بدون دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *