• _

    بهترین روش آب بندی چاله آسانسور

    Sealing the elevator pit

    بهترین روش آب بندی چاله آسانسور

    یکی از دغدغه های سازندگان ساختمان و پروژه های عمرانی، آب بندی چاله آسانسور ایجاد شده است، این مساله در مناطقی که سطح آب زیرزمینی بالایی دارد، کاملاً محسوس بوده و اهمیت آب بندی بیش از پیش احساس می شود. آب بندی چاله آسانسور به روش های مختلفی چون استفاده از عایق های ژئوسنتتیک، واتر استاپ ها، بکارگیری انواع بتن آب بند، ایزوگام و … انجام می گیرد که از میان روش ها استفاده از انواع عایق های ژئوممبران، ژئوگرید و ژئوتکستایل را می توان بهترین روش آب بندی چاله آسانسور و مورد پذیرش سازمان استانداردسازی آسانسورها دانست. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص انواع روش آب بندی چاله آسانسور تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    برای استعلام قیمت ژئوممبران با کارشناسان تامین یاران بزرگترین تولیدکننده ژئوممبران تماس بگیرید.

    _

    چاله آسانسور چیست؟

    به پایین ترین طبقه آسانسور چاهک یا چاله آسانسور می گویند. در این طبقه قطعات مختلفی چون ضربه گیر کابین، ضربه گیر وزنه تعادل، پایه های ریل مربوط به راهنمای کابین، فلکه سیم بکسل آسانسور، گاورنر، چراغ روشنایی و … نصب می گردد. اغلب قطعات ذکر شده فلزی و قطعاتی الکتریکی هستند که می بایست از سیالاتی چون آب و رطوبت محافظت شوند. یکی از راه های محافظت از قطعات فلزی و الکتریکی مربوط به آسانسور آب بندی چاله آسانسور است.

    _

    مزایای آب بندی چاله آسانسور

    از مزایای آب بندی چاله آسانسور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • ممانعت از ورود آب: موقعیت قرارگیری چاله آسانسور به گونه ای است که در شرایطی چون بارش برف و باران و یا ایجاد حریق در ساختمان، احتمال ورود آب به داخل آن بیشتر بوده و به دنبال ورود آب و رطوبت تجهیزات الکتریکی آسانسور آسیب دیده و علاوه بر اختلال در عملکرد آسانسور، خسارات سنگینی را به دنبال خواهد داشت.
    • محافظت از تجهیزات آسانسور: عایق کاری مناسب چاله آسانسور سبب می گردد تا تجهیزات آسانسور از خوردگی و خرابی محافظت شده و از این طریق طول عمر قطعات آسانسور افزایش می یابد. نگهداری مناسب از تجهیزات آسانسور سبب کاهش هزینه های تعمیرات می شود.
    • حفظ ایمنی مسافران: آسیب به قطعات الکتریکی آسانسور سبب اختلال عملکرد آسانسور شده و در شرایط بحرانی چون زلزله و یا حریق برای مسافران خطرات جانی به دنبال خواهد داشت.
    • مطابقت با استانداردها: مهندسین ناظر ساختمان و ارائه گواهینامه استاندارد آسانسورها، فاکتورهای متفاوت و مهمی را در پانچ لیست خود دارد که یکی از آن ها آب بندی استاندارد چاله آسانسور است.

    بیشتر بخوانید: عایق استخر چیست و چه کاربردی دارد؟

    _

    روش های آب بندی چاله آسانسور

    آب بندی چاله آسانسور به روش های مختلفی صورت می گیرد. برخی از این روش ها عبارتند از:

    • آب بندی چاله آسانسور با استفاده از عایق ژئوسنتتیک: جهت آب بندی چاله آسانسور بین مقطع بتن ریزی شده و بستر عایق های ژئوسنتتیک مانند عایق ژئوممبران، ژئوگرید و ژئوتکستایل قرار می گیرد. امروزه استفاده از این عایق ها مرسوم و متداول بوده و عملکرد و کارایی بالایی از خود نشان می دهد. می توان این روش را بهترین روش آب بندی چاله آسانسور در نظر گرفت که مهندسین ناظر استانداردسازی آسانسور در صورت استفاده از این عایق ها، نمره قبولی به این فرایند خواهند داد. تامین یاران یکی از بهترین تامین کنندگان انواع عایق های ژئوسنتتیک جهت استفاده پیمانکاران در خصوص آب بندی چاله آسانسور است.
    • آب بندی با استفاده از بتن آب بند: در این روش به جای استفاده از عایق های ژئوسنتتیک از بتن آب بند استفاده می شود. طرح اختلاط بتن در این روش بسیار مهم بوده و می بایست به نسبت های مناسبی این ترکیبات با یکدیگر مخلوط شوند. از ترکیبات مهم در بتن آب بند می توان به ژل میکروسیلیس، مایع آب بند کننده مورد استفاده در بتن، رزین های اکریلیک آب بند، پودر آب بند کننده و … اشاره کرد.
    • استفاده از واتر استاپ ها: استفاده از واتر استاپ ها روشی دیگر جهت آب بندی چاله آسانسور است. انواع واتر استاپ ها می توانند مورد استفاده قرار گیرند. واتراستاپ PVC ، واتراستاپ هیدروفیلی و واتراستاپ بنتونیتی از مهمترین واتراستاپ های مورد استفاده در آب بندی چاله آسانسور هستند.
    • استفاده از پوشش های داخلی جهت آب بندی چاله آسانسور: در این روش از آب بند کننده های پایه معدنی که توسط پلیمرها مورد اصلاح قرار گرفته اند استفاده می شود. این مواد دارای میکرو ذراتی هستند که با بتن واکنش داده و کریستال هایی تشکیل می دهد و شبکه ای متراکم ایجاد می کند و تمامی خلل فرج سطح مقطع را پر کرده و سبب آب بندی چاله آسانسور می شود.
    • ایزوگام و آب بندی چاله آسانسور: ایزوگام جهت آب بندی چاله آسانسور را می توان قدیمی ترین روش در نظر گرفت. اگرچه سرعت این فرایند بالا است اما امروزه کمتر از ایزوگام جهت آب بندی چاله آسانسور استفاده می شود. ایزوگام فشار منفی را تحمل نکرده و از این جهت عایق مناسبی در چاهک آسانسور به شمار نمی رود.
    _

    مراحل آب بندی چاله آسانسور

    جهت آب بندی چاله آسانسور مراحل زیر با رعایت پیش نیازی ها صورت می پذیرد:

    1. آماده سازی چاله آسانسور و تمیز کاری آن از هرگونه ذرات نامناسب و آلاینده ها
    2. تعمیر ترک ها و نقاط ضعف در دیواره و کف چاله آسانسور
    3. تزریق پلی اورتان در کانال های ورودی آب به چاله آسانسور
    4. نصب عایق های حرارتی
    5. نصب عایق ژئوممبران در صورتی که از روش آب بندی چاله آسانسور با استفاده از عایق های ژئوسنتتیک استفاده شود.
    6. انجام اتصالات و تزریقات مناسب
    7. انتظار جهت خشک شدن و تثبیت تزریقات انجام شده
    8. تست آب بندی

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *