• آشنایی با انواع ژئوممبران
    _

    انواع ژئوکامپوزیت

    Geocomposite Of Geosynthetic Products

    ژئوکامپوزیت از ژئوتکستایل و ژئوگرید، ژئوگرید و ژئوممبران، ژئوتکستایل و ژئوممبران یا هر ترکیبی از این سه عنصر به اضافه مواد دیگر(به عنوان مثال ورق‌های پلاستیکی تغییر شکل یافته، کابل‌های فولادی یا لنگرهای فولادی) تشکیل شده است.

    این محصول بزرگترین تلاش‌های نوآورانه مهندسین و پیمانکاران را به نمایش می‌گذارد. کاررد ژئوکامپوزیت‌ها روز به روز در حال افزایش است و تمامی عملکردهای اصلی محصولات ژئوسنتتیکی نظیر جداسازی، تقویت، فیلتراسیون، زهکشی و عایق رطوبتی را شامل می‌شود.

    تولیدکننده‌های ژئوکامپوزیت بهترین ویژگی‌های ژئوسنتتیک و روش‌های تولید با استاندارد بالا را برای رسیدن به کاربردهای خاص به شیوه‌ای بهینه ترکیب می‌کنند.

    ژئوکامپوزیت‌ها از یک طرف یا هر دو طرف با ژئوتکستایل لمینت شده‌اند و یک جایگزین مناسب زیست محیطی برای مواد زهکشی سنتی هستند. ژئوکامپوزیت‌ها در واقع ترکیبی از دو یا چند ماده ژئوسنتتیکی هستند که مزایای بهبود یافته‌ای را نسبت به لایه‌های تک ژئوسنتتیک فراهم می‌کنند و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشند.

    از خصوصیات برجسته ژئوکامپوزیت‌ها می‌توان به وزن سبک، نصب سریع و آسان، دوستدار محیط زیست و مقرون به صرفه بودن و تحمل بالای جابجایی جانبی تحت حرکت عمودی یا افقی خاک اشاره کرد.

    درادامه به معرفی انواع ژئوکامپوزیت و کاربردهای آنها می‌پردازیم.

    _

    1-ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل-ژئونت

    Geotextile-Geonet Geocomposite

    زمانی که یک ژئوتکستایل زیر یا روی ژئونت قرار می‌گیرد یا زمانی که ترکیب ژئوتکستایل-ژئونت-ژئوتکستایل ساخته می‌شود، عملکرد زهکشی به طور قابل توجهی نسبت ژئوتکستایل به تنهایی افزایش می‌یابد. این نوع ژئوکامپوزیت‌ها زهکش‌های ایده‌آلی را برای آب متحرک رو به بالا در مناطق مویرگی تشکیل می‌دهند . هنگامی که آب وارد این کامپوزیت می‌شود به دور از هرگونه آسیب احتمالی، به صورت افقی در سراسر ژئونت پخش می‌شود. این ژئوکامپوزیت‌ها همچنین برای انتقال شیرابه در محل‌های دفن زباله و همچنین برای انتقال بخار یا آب از زیر انواع مختلف لاینرهای حوضچه استفاده می‌شوند.

    _

    2-ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل-ژئوممبران

    Geotextile-Geomembrane Geocomposite

    برای اهداف مختلف ژئوتکستایل در یک یا هر دوطرف ژئوممبران لمینیت می‌شود. ژئوتکستایل‌ها مقاومت بالایی برابر سوراخ شدن، پارگی و اصطکاک لغزشی دارند. ژئوتکستایل‌های نبافته وزن تقریبا سنگینی دارند و و به دلیل قابلیت انتقال درون صفحه می‌توانند آب یا شیرابه رت به دور از تماس مستقیم با ژئوممبران هدایت کنند. این نوع ژئوکامپوزیت‌ها به عنوان رسانه زهکشی عمل می‌کنند.

    _

    3-ژئوکامپوزیت ژئوممبران-ژئوگرید

    Geomembrane-Geogrid Geocomposite

    از آنجایی که برخی از انواع ژئوممبران‌ها و ژئوگریدها از یک ماده ساخته می‌شوند(به عنوان مثال، پلی‌اتیلن با چگالی بالا)، می‌توان آنها را به هم جوش داد تا لایه ای غیر قابل نفوذ با استحکام بالاتر ایجاد شود.

    _

    4-ژئوکامپوزیت ژئوتکستایل-ژئوگرید

    Geotextile-Geogrid Geocomposite

    با ترکیب پارچه‌های ژئوتکستایل با ژئوگرید خواص استحکام و ازدیاد طول در ژئوگرید به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

    _

    5-ژئوکامپوزیت ژئوسنتتیک-خاک

    Geosynthetics-Soil Geocomposite

    ترکیب خاک با مواد ژئوسنتتیکی نیز می‌تواند به نوعی یک ژئوکامپوزیت به حساب بیاید. به عنوان مثال، ژئوسل‌ها نوارهای پلیمری انعطاف‌پذیری هستند که به طرز ماهرانه‌ای در یک الگوی لانه زنبوری کنار هم چیده شده، با خاک پر می‌شوند و یک تشک فوق العاده محکم و پایدار ایجاد می‌کنند. بر روی این بسترها، خاکریزهای خاکی بزرگ بر روی خاگ‌های ناپایدار ایجاد می‌شود.

    این نوع ژئوکامپوزیت همچنین در ایجاد یک شیب تند با خواص مقاومتی بالا استفاده می‌شود.

    _

    6-ژئوکامپوزیت هسته پلیمری

    Geotextile-Polymer-Core Geocomposite

    یک هسته به شکل یک ورق پلاستیکی را می‌توان اکسترود کرد به گونه‌ای که مقادیر بسیار زیادی آب از آن عبور کند و به عنوان یک هسته زهکشی عمل کند. در یک یا هر دو طرف این هسته، یک ژئوتکستایل به عنوان یک فیلتر برای محافظت از هسته عمل می‌کند. از زمان معرفی این نوع کامپوزیت‌ها زهکش‌های شن و ماسه سنتی به عنوان راهی سریع برای تجمیع خاک‌های اشباع ریزدانه ناپدید شده‌اند.

    زهکش‌های لبه‌ای پیش ساخته در این دسته از ژئوکامپوزیت‌های زهکشی قرار می‌گیرند. این نوع ژئوکامپوزیت‌ها در مجاورت بزرگراه یا راه‌آهن قرار می‌گیرند تا زهکشی جانبی از منطقه امکان‌پذیر شود. نصب بسیار سریع است و سیستم‌ ها بسیار مقرون به صرفه هستند.

    همانطور که تا به اینجا خواندیم، جداسازی،زهکشی، فیلتراسیون و تقویت همگی عملکردهای کلیدی جاده‌ها هستند که ژئوکامپوزیت‌ها برای آنها به کار می‌روند. در یک جاده، ژئوکامپوزیت‌ها می‌توانند برای بهبود استحکام و پایداری خاک زیرین استفاده شوند.

    ژئوکامپوزیت‌ها عمر جاده را افزایش می‌دهند. از آنجایی که تعمیر و نگهداری مسیر راه‌آهن بسیار مهم است و مسیرهای ناهموار می‌توانند باعث بروز حوادث شوند، در زیر خطوط راه‌آهن، ژئوکامپوزیت‌ها برای پایداری و تقویت استفاده می‌شود.

    برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت انواع ژئوکامپوزیت با کارشناسان تامین‌یاران در ارتباط باشید

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۳ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

      هجده + چهار =