تامین یاران یار و بازوی تامین پیمانکاران
_

آب بندی و زهکشی گود ساختمانی

قیمت رقابتی در بین کالای با کیفیت

میدانیم با هرچه عمیق‌تر شدن گودبرداری، احتمال نفوذ آب‌های زیرزمینی (جریان‌های زیرزمینی، زیرسطحی، قنوات و یا نشت فاضلاب از سیستم‌های دفع فاضلاب ساختمان‌های همسایه) به کف یا بدنه سازه افزایش‌یافته و این مورد ازجمله خطراتی است که در صورت عدم پیشگیری خسارت‌های جدی و جبران‌ناپذیری مانند نشست و تخریب فونداسیون یا خوردگی آرماتور بتن و ضعف سازه‌ای سیستم در بلندمدت را در پی خواهد داشت.

امروزه نیاز به وجود پارکینگ و یا زیرزمین در همه ساختمان‌ها حس می‌شود و این امر مستلزم اجرای زیرزمین‌های عمیق در ساختمان‌ها است، ازاین‌رو پیمانکاران معمولاً با گودبرداری‌هایی با عمق زیاد این فضا را برای احداث پارکینگ و یا زیرزمین فراهم می‌کنند.

پس آب بندی گود ساختمانی و همچنین زهکشی ساختمانی جز یکی از مهمترین مراحل ساخت بنا در هر پروژه ای میباشد و اجرای زهکشی گود ساختمانی یک فرآیند کاملا تخصصی میباشد که باید توسط متخصصین مجرب و حرفه ای انجام شود.

در صورت ورود آب های زیرزمینی به فوندانسیون ساختمانی چه مشکلات احتمالی ممکن است رخ دهد؟
  1. افزایش زمان انجام و هزینه پروژه
  2. آسیب به سازه
  3. تخریب پیشانی خاکی گود
  4. کاهش ظرفیت باربری خاک زیر فونداسیون
  5. نشست و تخریب فونداسیون
  6. ریزش گمانه‌های حفاری شده
  7. مشکلات جانبی در حین اجراء شات کریت و یا مشکلات اجرایی مثل گیر افتادن ماشین آلات
_

جلوگیری از این اتفاق با چه متریال هایی امکان‌پذیر است؟

از گذشته تاکنون روش‌های مختلفی مثل قیرگونی یا ایزوگام جهت آب بندی و زهکشی گود ساختمانی وجود داشته است، ولی بررسی آسیب‌پذیری این محصولات در برابر شرایط محیطی و عدم اطمینان از نحوه عملکرد آن‌ها در بلندمدت (عمر این عایق رطوبتی کوتاه بوده و پس از حدود ۵ سال دچار ترک‌خوردگی می‌شود) سبب گردیده که امروزه این روش‌ها کمتر مورداستفاده قرارگرفته و روش‌های جایگزین و قاعدتاً بهتری برای زهکشی و آب بندی گود ساختمانی استفاده شود.

_

چرا باید از سیستم های زهکشی ساختمان استفاده کنیم؟

۱- زهکشی فوندانسیون ها هزینه و زمان لازم برای پایدار سازی و گودبرداری را کاهش میدهد.

۲- زهکشی ساختمان ظرفیت باربری خاک زیر فوندانسیون را افزایش میدهد.

۳- زهکشی گود ساختمان خطر های احتمالی ناشی از وورد آب به بستر گود را کاهش میدهد

۴- زهکشی ساختمان سطحی کاملا خشک و مناسب را جهت اجرای فوندانسیون فراهم میکند

۵- زهکشی گود ساختمان از بروز آسیب های ممکن در زمان بهره برداری جلوگیری میکند

زهکشی گود ساختمانی
_

آب بندی و سپس زهکشی ساختمان به چه معناست؟

در گودهای ساختمانی ابتدا باید با استفاده از یک عایق رطوبتی از ورود آب به داخل سازه جلوگیری کرد و سپس با زهکشی دیواره‌های گود ساختمانی آب جمع شده پشت سازه را با استفاده از لوله های زهکش به بیرون هدایت کرد.

معمولاً سیستم زهکشی گود ساختمانی در کنار استفاده از عایق های رطوبتی مورداستفاده قرار می‌گیرد تا از سازه‌ها در برابر اتفاقات زیرزمینی محافظت کرده و از ورود هرگونه رطوبت به درون سازه‌ها جلوگیری کند.

یکی از بهترین روش‌های آب بندی و زهکشی ساختمان با استفاده از دسته محصولات ژئوسنتتیک می‌باشد.

آب بندی گود ساختمانی
_

ژئوممبران پی وی سی

ورق ژئوممبران پی وی سی در شرایط حاضر یکی از ارزشمندترین محصولات صنعت پتروشیمی است. به طور عمومی بیشتر از ۵۰٪ از پی وی سی ساخت بشر در ساختمان سازی استفاده می‌شود؛

زیرا پی وی سی ارزان بوده و به سادگی سر هم‌بندی می‌شود. در سالهای اخیر پی وی سی جایگزین مواد ساختمان سازی سنتی نظیر چوب،سیمان و سفال در بسیاری از مناطق شده است.

ژئوممبران ورق پی وی سی PVC ورق های پلاستیکی بسیار نرم و انعطاف پذیر با استحکام کششی بسیار بالا می باشند. ورق پی وی سی PVC به صورت رول هایی با عرض های  ۱،۵ متر و ۱٫۶ متر در طول ۱۵ متر در ضخامت های ۱ تا ۴ میلیمتر تولید می گردند.

ورق پی وی سی PVC کاملا ضد آب بوده و آب و رطوبت به هیچ عنوان از سطح آن عبور نمی کند. انعطاف پذیری بالا (ازدیاد طول بیش از ۳۰۰٪ طول اولیه) و عمر زیاد (۵۰ سال) و مقاومت کششی فوق العاده (تحمل تنش کششی بیش از ۱۳ مگاپاسکال) دارد.

_

ژئوممبران پلی اتیلن

ورق ژئوممبران پلی اتیلن، ورق های پلیمری از جنس HDPE ( پلی اتیلن سنگین ) و LLDPE ( پلی اتیلن سبک خطی ) و VLDPE (فوق سبک) می باشد که جهت ممانعت از عبور سیالات و گازها از سطوح و از انواع عایق رطوبتی مورد استفاده قرار می گیرد.

نصب سریع و آسان، مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت و نور خورشید و همچنین عمر بالای (هشتاد سال) ژئوممبران پلی اتیلن  باعث شده که در بسیاری از پروژه های سد سازی، تونل و استخر مورد استفاده قرار گیرند.

ژئوممبران ورق پلی اتیلن به صورت رول بوده و با عرضی بالای ۲ متر تا ۷ متر و طول ۲۰ متر با ضخامت های یک میلیمتر تا سه میلیمتر تولید می شوند و در صورت نصب صحیح آب بندی ابدی پروژه را به همراه خواهند داشت.

سالم ماندن آب در تماس با ورق پلی اتیلن و عدم نیاز به پوشاندن آن باعث شده که استخرهای کشاورزی پلیمری با هزینه یک سوم استخر بتن قابل اجرا باشد.

_

ژئوتکستایل

ژئوتکستایل ها نوعی از مواد ژئوسنتتیک می باشد که در ۱۵ سال اخیر روز به روز بر مقبولیت آنها در بین مهندسان افزوده شده است. ژئو تکستایل ها موفقیت خود را به کاربردهای گسترده بیش از ۸۰ موردی و مقاومت در برابر تجزیه زیستی مدیون است.

ژئو تکستایل ها در واقع نوعی پارچه است؛ با این وجود نه به معنای لغوی سنتی خود. ژئو تکستایل ها مانند مواد طبیعی نظیر پنبه، پشم و یا ابریشم نیستند. ژئو تکستایل ها منسوجاتی هستند که از الیاف مصنوعی ساخته شدند که به صورت یک پارچه انعطاف پذیر و متخلخل ساخته می شود.

خواص ژئو تکستایل

  • مقاومت بالا در سایش
  • خاصیت هیدرولیکی بالا که موجب هدایت حجم زیادی از آب می شود.
  • طول عمر بالا
  • مقاومت در برابر آسیب
_

دیمپل شیت

دیمپل شیت یا ورق شانه تخم مرغی پلی اتیلن از انواع عایق رطوبتی است که برای انجام عملیات زهکشی با دبی بالا انجام می شود. از این لاینر هم زمان می توان جهت عایق رطوبتی و زهکشی استفاده کرد.

برای خرید دیمپل شیت میتوانید از گرماژ های مختلف از ۴۰۰ تا ۸۰۰ گرم  در رنگ های مشکی، سفید و شیری استفاده کنید.

در ادامه به مزایای دیمپل شیت و کاربرد های آن در صنعت خواهیم پرداخت.

مزایای دیمپل شیت

  • عدم نیاز به خشک کردن قبل از نصب
  • قابلیت کندسوز بودن بر اساس نیاز پروژه
  • دارای مقاومت فشاری مناسب به تناسب پروژه
  • عدم تمرکز و تجمع آب به دلیل خاصیت عبوردهی
  • امکان دستیابی به آب بندی مطلوب با همپوشانی ورق ها
_

ژئوکامپوزیت

فلسفه اصلی متریال ژئوکامپوزیت این است که بهترین ویژگی های مواد مختلف را به گونه ای ترکیب کند که برنامه های خاص با بهینه ترین و کمترین هزینه برآورده شوند. بنابراین، نسبت هزینه به کارایی به حداقل می رسد.

چنین ساختارهایی که ژئوکامپوزیت محسوب می شوند به طور کلی از مواد ژئوسنتتیک تولید می شوند، اما نه همیشه.

در بعضی موارد ممکن است استفاده از مواد غیر سینتیکی با یک ژئوسنتز برای عملکرد بهینه سودمندتر و یا هزینه آن کمتر باشد. همانطور که می توان حدس زد، تعداد کاربردها بسیار زیاد است ،بسته به موارد مورد نیاز و کاربردهای مختلف می توان ژئوکامپوزیت

مورد نیاز را با متریال های مختلف تولید نمود.

_

واتراستاپ پی وی سی

استفاده واتر استاپ یا waterstop از انواع عایق رطوبتی و  به منظور آب بندی درزهای اجرایی و محل های قطع بتن متداول است .

واتراستاپاز انواع عایق رطوبتی با هدف آب بندی درزهای اجرایی و انبساطی  طراحی گشته و در ابعاد مختلف تولید و عرضه می گردد .

واتر استاپ ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند .واتراستاپ های تخت و حفره ای

واتراستاپ تخت جهت استفاده در درزهای اجرایی و واتراستاپ حفره دار جهت استفاده در درزهای انبساطی کاربرد دارد ، که بنا به نیاز پروژه می تواند دیواری و یا کف خواب باشد.

مزایای واتر استاپ

  • مقاومت کششی بالا
  • انعطاف پذیری فوق العاده
  • کارایی آن با عمر بتن برابری دارد
  • مقاومت در برابر واکنشهای قلیایی

دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم