• _

    بررسی قابلیت نفوذ آب در ژئوممبران

    Water penetration in Geomembranes

    بررسی قابلیت نفوذ آب در ژئوممبران

    ژئوممبران‌ها به عنوان عایق‌هایی که تقریبا در برابر آب نفوذ‌ناپذیر هستند، شناخته شده‌اند که به منظور کنترل حرکت سیالات از محیط‌های ساخت بشر برای کاربردهای مهندسی ژئوتکنیک استفاده می‌شوند. اگر چه نفوذپذیری ژئوممبران پلیمری بسیار کمتر از خاک رس است، ولی به طور کامل نفوذپذیر نیست‌. بین ۱۲-۱۰ تا ۱۵-۱۰ متر بر ثانیه نفوذپذیری ژئوممبران‌ها است که حدود هزار تا میلیون برابر از خاک کمتر است. نفودپذیری مایعات، بخارات و گازها در ژئوممبران پلیمری در ابعاد مولکولی در سه بخش، بخش میانی ژئوممبران (سطح زیرین)، نفوذ از میان ژئوممبران و حل شدن یا جذب به وسیله ژئوممبران در بخش بالایی (سطح رو) انجام می‌شود.

    میزان حلالیت ماده در ژئوممبران، اندازه و شکل مولکول‌های نفوذ‌کننده و دمایی که نفوذ در آن رخ می‌دهد، انعطاف‌پذیری در زنجیره‌های پلیمری، درصد بلورینگی و ریز ساختار پلیمر از فاکتورهای هستند که بر نفوذ یک ترکیب از ژئوممبران تاثیر‌گذار هستند. در این مقاله از مجموعه تامین یاران  بزرگترین تولیدکننده ژئوممبران به بررسی قابلیت نفوذ آب در ژئوممبران پرداخته‌ایم.

    _

    نفوذپذیری ژئوممبران

    بررسی نفوذ‌پذیری ژئوممبران مطابق با استاندارد ASTM E-96 (Wet Cup Test) انجام می‌شود‌. در جدول زیر نتایج این تست را برای شما عزیزان شرح داده‌ایم‌.

    لایه

    ضریب نفوذ cm/s

    لایه زهکشی شنی

    0.01

    ژئوممبران پلی‌اتیلن چگالی بالا HDPE

    ۱۰-۱۲

    ژئوممبران پی وی سی

    ۱۰-۱۰

    ژئوسینتتیک با لایه رسی GCL

    ۱۰

    45 سانتی‌متر رس

    ۱۰

    علاوه بر این برای بررسی میزان قابلیت نفوذ آب در ژئوممبران‌ از روش دیگری به نام ASTM D-5886  استفاده می‌شود که در آن امکان بررسی نفوذ مواد پیچیده و مواد تک جزیی وجود دارد. از این استاندارد برای نفوذ‌کننده‌های مختلف و کاربردهای خاص استفاده می‌شود. برای اندازه‌گیری انتقال آن و استفاده‌های خاص در شرایط خاص نمونه‌‌ها می‌تواند تحت گرادیان غلظت خاص، بخار، فشار و دما انجام شود.

    شرایط تست و روش‌ها باید به صورتی انتخاب شود که نزدیک شرایط محل احداث پروژه باشند. در حالت کلی میزان و احتمال عبور از ژئوممبران بسیار ناچیز است و عبورپذیری به نقص‌های به وجود آمده حین نصب (ایجاد منفذ) و کیفیت جوش مربوط می‌شود.

    انتقال سیال‌ها با عبورپذیری از خاک به طور پایه‌ای‌ متفاوت است. حالت غالب مواردی است که به صورت فیزیکی بیان شد و بخش دیگر شامل نفوذ است که از قانون فیک Fick’s Law پیروی می‌کند. سرعت نفوذ را قانون اول فیک به گردایان غلظت مرتبط می‌کند و بیان می‌‌نماید که از منطقه غلیظ به منطقه رقیق نفوذ مولکول‌ها اتفاق می‌افتد که با مقدار گرادیان غلظت متناسب است.

    _

    مرسوم‌ ترین مقادیر نفوذپذیری

    مرسوم‌ترین مقادیر نفوذپذیری میزان انتقال بخار آب است. چند نمونه از مواد پلیمری متفاوت بررسی شده است که نتایج آن در جدول زیر آمده است.

     جنس ژئوممبران

    نرخ نفوذ آب lpdh

    ژئوممبران pvc

    92

    پلی‌اتیلن سبک خطی LLDPE

    ۳۶

    پلی‌اتیلن با چگالی بالا HDPE

    0.8

    تاثیر دما بر میزان نفودپذیری نشان می‌دهد که میزان نفوذ‌پذیری به صورت نمایی افزایش پیدا می‌کند. تا این جای مقاله شما با قابلیت نفوذ آب در ژئوممبران آشنا شده‌اید. در ادامه می‌خواهیم با ورق ژئوممبران و کاربردهای آن شما را آشنا کنیم. ژئوممبران از مصالح ژئوسنتتیک است که از مواد پلیمری مختلفی مانند پلی‌وینیل کلراید pvc و پلی‌اتیلن سنگین HDPE ساخته شده است. که عایق‌بندی ۱۰۰ درصد و عمر طولانی دارد. ژئوممبران از موثرترین و شناخته‌شده‌ترین محصولات برای عایق‌بندی است و یکی از بزرگترین گروه‌ها از خانواده انواع مواد ژئوسنتتیک محسوب می‌شود. برای ساخت انواع استخر پلیمری از انواع ورق‌های ژئوممبران استفاده می‌شود. به زیرسازی خاصی برای استخرهای خاکی نیازی نیست و برای بسترسازی خاک نرم کوبیده کفایت می‌کند.

    _

    فرمولاسیون تولید ورق ژئوممبران

    بسته به نوع و کاربرد ژئوممبران فرمولاسیون تولید آن متفاوت است. به طور کلی ژئوممبران یک ممبران مصنوعی است که در صنایع مختلف برای استحکام‌بخشی، حفاظت و جدا‌سازی استفاده می‌شود. از برخی مواد اولیه برای تولید ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

    • پلیمرهای ترموپلاستیک

    پلی‌ وینیل کلراید PVC، پلی‌اتیلن، پلی‌پروپیلن و پلی‌استر پلیمرهای هستند که در تولید ورق ژئوممبران استفاده می‌شوند.

    • مواد اصلاح‌کننده

    به فرمولاسیون ورق ژئوممبران افزودنی و مواد اصلاح‌کننده برای بهبود ویژگی‌های شیمیایی و فیزیکی ژئوممبران افزوده می‌شود. این مواد شامل مقاومت در برابر مواد شیمیایی، مقاومت در برابر UV، افزاینده  مقاومت در برابر حرارت و مواد مانع پرش می‌شوند.

    • مواد پرکننده

    برای کنترل تغییرات ابعادی در فرآیند تولید، کاهش هزینه و افزایش استحکام مکانیکی به فرمولاسیون تولید ورق ژئوممبران مواد پرکننده افزوده می‌شود.

    مجموعه تامین یاران تامین‌کننده و تولید‌کننده انواع ورق ژئوممبران است که با بهترین کیفیت و قیمت ژئوممبران را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      _

      ویژگی‌ های ژئوممبران برای جلوگیری از نفوذ آب در ژئوممبران

      از ویژگی‌های ژئوممبران به گزینه‌های زیر می‌توان اشاره کرد:

      1. ژئوممبران عایقی پلیمری است که در ترکیب آن نیم درصد اکسیدان، دو ونیم درصد کربن سیاه و ۹۷ درصد پلی‌اتیلن استفاده شده است.
      2. این عایق از الاستومر و دیگر پلیمرها تولید شده است.
      3. مقرون به صرفه است و در سدها و سازهای بسیار عظیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
      4. در برابر اشعه‌ی ماورابنفش مقاوم است و در برابر نور آفتاب مقاومت بالایی دارد.
      5. سرما به آن آسیبی وارد نمی‌کند.
      6. بین ۵۰ تا ۸۰ سال طول عمر این عایق‌ها است.
      7. به صورت پیوسته و نازک تولید می‌شود.
      8. اگر این عایق‌ها ضخیم باشند در قسمت درازا باید ذوب و به یکدیگر متصل شوند.
      9. بین ۰.۵ سانتی‌متر تا سه سانتی‌متر ضخامت این عایق‌ها است. ضخامت‌های بسیار زیاد و کم این نوع عایق‌ها به صورت سفارشی تولید می‌شوند.
      10. این نوع عایق‌ها برای موارد مختلفی مانند حوض کوچک خانه و سازه‌ای بزرگ مانند سدهای بزرگ استفاده می‌شوند.
      11. از منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۷۰ درجه مقاومت ژئوممبران است.

      ژئوممبران نوعی عایق است که از مواد پلیمری ساخته شده و در برابر آب نفوذپذیر است، ژئوممبران است که بین ۱۲-۱۰ تا ۱۵-۱۰  متر بر ثانیه نفوذپذیری آن است که حدود هزار تا میلیون برابر از خاک کمتر است. مطابق با استاندارد ASTM E-96 (Wet Cup Test) نفوذ‌پذیری ژئوممبران انجام شده است.

      نرخ قابلیت فوذ آب در ژئوممبران pvc، پلی‌اتیلن سبک خطی و پلی‌اتیلن با چگالی بالا به ترتیب ۹۲، ۳۶ و 0.8 است. پلیمرهای ترموپلاستیک، مواد پرکننده و مواد اصلاح‌کننده های از ترکیباتی هستند که در ساخت ژئوممبران استفاده شده است. ژئوممبران در برابر نور آفتاب و سرما مقاوم است. طول عمر این نوع عایق بین ۵۰ تا ۸۰ سال است. ضخامت این نوع عایق بین 0.5 تا سه سانتی‌متر است. مقاومت ژئوممبران از منفی ۴۰ درجه تا مثبت ۷۰ درجه خواهد بود‌.

      اگر به دنبال خرید انواع ژئوممبران هستید با بهترین کیفیت و قیمت هستید، کافی است با کارشناسان مجموعه تامین یاران ارتباط بگیرید.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۲ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *