• _

    روش‌های جلوگیری از تبخیر آب استخر

    Prevent Pool Water From Eevaporating

    جلوگیری از تبخیر آب استخر

    کاهش آب استخر یکی از نگرانی‌های جدی برای افرادی است که استخر دارند. باد، رطوبت و دمای هوا عواملی هستند که نقش مهمی روی  کاهش میزان آب استخر دارند. ولی گاهی عوامل دیگر مانند وجود نشتی در سیستم استخر باعث کم شدن آب استخر می‌شود.

    امروزه که محدودیت منابع آبی وجود دارد، صرفه‌جویی در مصرف آب مهم‌ترین مسئله‌ای است که دارندگان استخر باید آن را رعایت کنند و تمام تلاش خود را انجام دهند تا از هدر رفتن آب جلوگیری کنند. به همین دلیل یافتن علت کاهش سطح آب استخر برای دارندگان استخر بسیار مهم است.

    آب استخر به صورت طبیعی ممکن است، کاهش پیدا کند ولی اگر آب استخر بیش از حد کاهش پیدا کرده باشد، باعث آسیب‌رسانی به تاسیسات آب استخر به ویژه پمپ آبرسانی می‌شود. همچنین کاهش سطح آب روی هزینه‌های آب و برق تاثیر‌گذار است‌. پس لازم است دلایل کاهش سطح آب استخر مشخص شود. در این مقاله از مجموعه تامین یاران تولیدکننده ژئوممبران ما به بررسی روش‌های جلوگیری از تبخیر آب استخر پرداخته‌‌ایم.

    _

    علت کم شدن آب استخر

    به طور کلی بیرون ریختن آب، نشتی در بدنه یا تاسیسات استخر و تبخیر آب استخر از دلایل اصلی کم شدن آب استخر هستند.

    • قرار گرفتن در معرض نور خورشید

    استخرهای سرباز که در معرض نور خورشید هستند، بیشتر با کاهش سطح آب مواجه خواهند شد. برای جلوگیری از تبخیر آب استخر ناشی از نور خورشید راحل‌هایی مانند ساخت روکش برای استخر، وجود درختان در اطراف استخر، وجود وسایلی مانند آفتابگیر و تخت‌ها وجود دارد.

    • رطوبت کم

    استخرهایی که در مناطق بدون رطوبت و کم رطوبت احداث می‌شوند، تبخیر آب آن‌ها بیشتر است. هر چه محیط خشک‌تر باشد، تبخیر آب استخر سریع‌تر انجام خواهد شد.

    • دمای هوا

    دمای بالای هوا تبخیر آب را افزایش می‌دهد و تفاوت دما بین محیط بیرونی و آب استخر باعث تبخیر آب استخر می‌شود.

    • دمای آب

    افزایش دمای آب باعث می‌شود، تبخیر آب استخر سریع‌تر انجام شود.

    • وجود نشتی در استخر

    ترک و شکستگی در استخر باعث می‌شود در استخر نشتی ایجاد شود. نشتی استخر می‌تواند در دیواره‌های استخر، اجزای اصلی (کفکش و اسکیمرها)، تجهیزات فیلتراسیون و سیستم لوله‌کشی بروز پیدا کند. استفاده از عایق استخر کمک به جلوگیری از نشتی و هدر رفت آب میکند.

    • بیرون ریختن آب

    شیرجه‌زدن یا خارج شدن شناگران از استخر باعث بیرون ریختن آب استخر می‌شود. همچنین وجود آبشار و آبنما می‌تواند، موجب ریختن آب استخر شود.

    _

    چگونه نشتی یا تبخیر آب استخر را تشخیص دهیم؟

    برای تشخیص تبخیر یا نشتی آب یک آزمایش ساده (آزمایش سطل) وجود دارد. برای انجام این آزمایش باید به مدت ۲۴ ساعت یک سطل آب را در کنار استخر در شرایط مشابه قرار دهید. بعد از گذشت ۲۴ ساعت سطح آب سطل و آب استخر را با هم مقایسه کنید. اگر کاهش آب استخر از آب سطل بیشتر بود، نشان دهنده وجود نشتی در سیستم استخر است. برای جلوگیری از تبخیر آب استخر از روش‌های زیر می‌توانید، استفاده کنید.

    • استفاده از روکش خورشیدی

    برای محافظت از آب استخر و کاهش تبخیر آب استخر باید از روکش خورشیدی استفاده کنید. تا ۹۵ درصد استفاده از روکش باعث جلوگیری از تبخیر آب استخر می‌شود.

    • افزودن فضای سبز اطراف استخر

    در اطراف استخر افزودن فضای سبز، بادشکن‌ها، بوته‌ها و درختان باعث کاهش وزش باد و میزان تبخیر می‌شود.

    • کاهش دمای آب

    در فصل تابستان کاهش دمای آب باعث کاهش کم‌شدن آب استخر و جلوگیری از تبدیل آن به بخار آب می‌شود.

    بیشتر بخوانید: خرید و قیمت ژئوممبران از تولیدکننده 

    _

    جلوگیری از نشتی آب استخر

    محل نشتی تمام اتصالات و تجهیزات استخر مانند اسکیمرها، تخته دایو و نردبان از اولین اقداماتی هستند که باید انجام شوند. از نظر وجود ترک یا شکستگی دیواره‌های استخر به خصوص استخرهای بتنی و کاشی‌های لق شده باید بررسی شوند. سپس باید لوله‌کشی‌ها و تجهیزات فیلتراسیون باید بررسی شوند.

    بعد از این که محل نشتی در استخر مشخص شد برای مسدود‌سازی آن باید از مناسب‌ترین روش استفاده شود. با توجه به این که نشتی‌ در قسمت‌های مختلف استخر رخ می‌دهد از روش‌های مختلف مسدود‌سازی باید استفاده شود. اگر در سیستم لوله‌کشی نشتی ایجاد شده است باید لوله باز شود و لوله‌ای سالم جایگزین آن شود.

    اگر در اتصالات پمپ فیلتراسیون نشتی وجود داشته باشد باید خرید اتصالات و کانکتور انجام شود. اگر در نازل‌های استخر نشتی وجود داشته باشد باید ابتدا به سفت کردن آن اقدام کنید و اگر شکستگی و ترک وجود دارد آن‌ها را رفع نمایید. وجود نشتی در سیستم‌های لوله‌کشی مدفون در زمین سخت‌ترین بخش در تشخیص و تعمیر نشتی‌ها است. برای جلوگیری از مشکل باید از لوله‌های استخری UPVC باکیفیت و مقاوم استفاده شود تا از ایجاد مشکلات بعدی جلوگیری شود. اگر نشتی زیاد باشد باید زمین حفر شود تا به بخش نشتی‌دار بتوان دسترسی پیدا کرد.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      _

      کاهش سطح آب به دلیل تبخیر یا نشت

      اگر چه دلیل اصلی از بین رفتن آب، تبخیر است؛ ولی موارد دیگر باعث اتلاف آب استخر می‌شود. از موارد مهم اتلاف آب می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

      • به نشت در استخرها یا لوله‌ها
      • شست‌‌وشوی بیش از حد فیلتر استخر
      • استفاده منظم از استخر

      گاهی اوقات اوقات تشخیص تبخیر یا نشت استخر دشوار است. خوشبختانه این مساله را با یک آزمایش ساده می‌توانید، تشخیص دهید. برای فهمیدن این مسئله از تست سطل زباله می‌توانید، استفاده کنید تا به سرعت منبع اتلاف آب استخر را پیدا کنید. برای انجام این تست باید مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

      • تا سطح متوسط کفگیر استخر خود را پر کنید.
      • یک سطل پنج گالنی را که از سطح سطل آب پنج سانتی‌متر فاصله دارد را پر کنید.
      • سطح آب درون سطل را علامت بگذارید.
      • در اولین مرحله سطل را قرار دهید و به انتهای کم عمق بروید.
      • یا روی عرشه استخر سطل را نزدیک آب قرار دهید.
      • سطح آب استخر را مشخص کنید.
      • دو تا سه روز صبر کنید.
      • کاهش آب سطل را اندازه‌گیری کنید.
      • کاهش آب استخر را اندازه‌گیری نمایید.
      • اگر این اعداد یکی نیستند علت آن اتلاف آب تبخیر است.
      • اگر اتلاف آب در استخر بیشتر از اتلاف آب سطل است، نشان دهنده وجود نشتی در استخر خواهد بود.

      امروزه با توجه به محدودیت آب کسانی که استخر دارند باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. به همین دلیل نشت آب استخر باید بررسی شود و علت‌های آن مشخص گردد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت کم، دمای هوا و دمای آب از علت‌های کم شدن آب سطح استخرها هستند. برای جلوگیری از تبخیر آب استخر از روش‌هایی مانند استفاده از روکش خورشیدی، افزودن درختان در اطراف استخر و کاهش دمای استفاده کنید.
      استفاده منظم از استخر، شست‌وشوی بیش از حد فیلتر استخر و نشت در استخرها یا لوله‌ها از موارد مهم اتلاف آب محسوب می‌شوند‌. برای این که بتوانید نشتی آب استخر را تشخیص دهید از آزمایش سطل می‌توانید استفاده کنید که در این مقاله نحوه انجام تست سطل را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده‌ایم.
      مجموعه تامین یاران تولید‌کننده و تامین‌کننده انواع محصولات ژئوممبران از جمله ژئوممبران پی وی سی، لوله و اتصالات است که با بهترین کیفیت و قیمت محصولات خود را در اختیار مشتریان می‌گذارد.

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *