• _

    مراحل ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران

    Fish breeding pond with Geomembrane

    مراحل ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران

    افزایش تقاضای جهانی مصرف ماهی و محصولات شیلاتی سبب شده است تا ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران روند صعودی داشته باشد. ساخت اصولی و استاندارد استخر پرورش ماهی سبب کنترل بیماری ها، افزایش عملکرد استخر و در نتیجه افزایش سطح تولید می شود. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

    برای استعلام قیمت ژئوممبران با کارشناسان تامین یاران بزرگترین تولیدکننده ژئوممبران تماس بگیرید.

    _

    ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران

    ژئوممبران یکی از بهترین متریال مورد استفاده در ساخت استخر پرورش ماهیان است. عایق ژئوممبران عایق و ضد نشتی است و آب را از خود عبور نمی دهد. عایق ژئوممبران به دلیل انعطاف بالا، امکان انبساط، ضد خورندگی، مقاومت در برابر دمای بسیار پایین یا بالا و … می تواند به عنوان یکی از بهترین عایق ها در ساخت استخر پرورش ماهی مورد استفاده قرار گیرد. از مهمترین ویژگی های ژئوممبران که به ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران می انجامد، عبارتند از:

    • نفوذ ناپذیری در برابر آب
    • مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی شامل گرما و سرمای بالا
    • مقاومت در برابر خورندگی اسیدی، قلیایی یا آلودگی های روغنی
    • مقاومت در برابر کشیدگی
    _

    آماده سازی استخر پرورش ماهی

    به منظور آماده سازی استخر پرورش ماهی فرایندهای زیر انجام می گیرد که عبارتند از:

    1. خشک کردن استخر پرورش ماهی: کاهش رطوبت خاک در فاصله زمانی بین دو فصل از تولید ماهی ها است. در این مرحله هوا وارد خاک شده و تنفس خاک انجام می پذیرد. قرارگیری باکتری ها، قارچ ها و ویروس ها در معرض نور خورشید و از بین رفتن آنها از دیگر اهداف خشک کردن استخر است.
    2. جمع آوری رسوبات کف استخر: رسوبات کف استخر به دلایلی چون فرسایش دیواره های پیرامونی، بارندگی ها به هنگام تخلیه بودن استخر، فرسایش مکانیکی خاک که مقابل دستگاه های هوادهی قرار دارند و … ایجاد می گردد.
    3. شخم زنی و دیسک زدن استخر: با هدف اصلاح و بهبود استخر پرورش ماهی در زمان تخلیه بودن استخرعملیات شخم و دیسک زنی استخر انجام می گیرد. افزایش سطح هوادهی، سرعت گرفتن تجزیه مواد آلی خاک، بهتر انجام گرفتن فرایند خشک کردن و … از مزایای شخم زنی استخر پرورش ماهی است.
    4. آهک پاشی استخر: پیش از آبگیری و ماهی ریزی عملیات آهک پاشی به میزان یک تن در هر هکتار انجام می گیرد. آهک ریزی سبب خنثی کردن PH استخر شده، کاهش سطح سختی اب، تجزیه شدن رسوبات لجنی، ضد عفونی شدن استخر و … انجام می گیرد.

    بیشتر بخوانید: عایق استخر چیست؟ مراحل اجرا با 10 سال گارانتی

    _

    مزایا و معایب ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران

    شرکت تامین یاران یکی از بهترین تامین کنندگان محصولات ژئوسنتتیک، عایق ها و پوشش ها، تجهیزات عایق کاری و لوله واتصالات است. تامین یاران جهت عرضه بهترین محصولات ژئوسنتتیک از جمله عایق ژئوممبران از تولیدات مجموعه مهندسی به نام فلات پارس استفاده می کند، این شرکت انواع محصولات ژئوسنتتیک را به متقاضیان ارائه می دهد. به دلیل کیفیت بالای متریال مورد استفاده در استخر پرورش ماهی این استخرها طول عمر بالایی دارند.

    از مزایای ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • عدم آسیب به ماهی ها، به دلیل داشتن سطحی نرم و بدون خراش در استخر، همچنین  ژئوممبران از ایجاد باکتری ها و تکثیر میکروارگانیسم ها در سطح آب جلوگیری کرده و از این طریق از عفونت و بیماری در آبزیان جلوگیری می کند.
    • مقاومت بالای بدنه ژئوممبران استخر پرورش ماهی در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید
    • نصب سریع و آسان
    • قابلیت جابجای استخر
    • کاهش هزینه ها به دلیل نیاز به آب کمتر، همچنین عایق ژئوممبران از تبخیر آب تا حد زیادی جلوگیری کرده و سبب می گردد تا آب کمتری از دست رود.
    • استفاده از عایق ژئوممبران در ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران سبب می گردد تا فاکتورهای مختلف پرورش ماهی نظیر دما، سطح PH آب، سطح اکسیژن و دیگر شاخص های آب که در پرورش ماهیان حائز اهمیت هستند، راحت تر کنترل شده و مورد ارزیابی قرار گیرد.
    • انعطاف بالای ورق ژئوممبران در ساخت استخر پرورش ماهی سبب می گردد تا اشکال و ابعاد این استخرها به دلخواه تنظیم گردد.

    از معایب ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران می توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • هزینه اولیه ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران به دلیل متریال و فیلتراسیون مورد استفاده در آن، هزینه ابتدایی بالایی خواهد داشت.
    • هزینه نگهداری و تعمیرات در این استخر بالا است، زیرا ایجاد هرگونه ترک خوردگی و شکست در این استخرها سبب کاهش سطح عملکرد آن ها می شود.
    • این استخرها در مقابل اشیا تیز و برنده حساسیت زیادی دارند و در صورت تماس اشیا نوک تیز سوراخ شده و سبب کاهش عملکرد استخر می شود.
    • استخر ژئوممبران پرورش ماهی در برابر اشعه UV نور خورشید دچار آسیب و خوردگی می شود و برای جلوگیری از آن می بایست از پوشش های ضد UV بر ورق ژئوممبران استفاده شود.
    _

    مراحل ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران

    1. امروزه استفاده از عایق ژئوممبران به عنوان کف و دیواره استخر پرورش ماهی مزایای زیادی را برای متقاضیان فراهم آورده و مراحل ساخت استخر پرورش ماهی با ژئوممبران شامل موارد زیر است:
    2. نیازسنجی و دریافت داده های اولیه: در این مرحله نیاز به استخر پرورش ماهی، محل مناسب استخر، ابعاد آن، منابع آبی مورد نیاز، شکل استخر و … مورد بررسی و ارزیابی اولیه قرار می گیرد.
    3. آماده سازی محل: در مرحله آماده سازی محل، محلی که قرار است استخر پرورش ماهی در آن بنا شود از هرگونه آلودگی و موانع پاک شده و در صورت نیاز محل صاف و حفره های آن پر می شود.
    4. تعبیه سازه پایه: آماده سازی سطح مقطع، بتن ریزی پایه ها و دیواره های استخر با توجه به ابعاد استخر در این مرحله انجام می پذیرد.
    5. نصب ورق ژئوممبران در سازه: با استفاده از روش های مختلفی چون جوشکاری ورق ژئوممبران درون استخر قرار می گیرد.
    6. ایجاد فیلتراسیون و تهویه: به منظور حفظ کیفیت آب استخر لازم است تا سیستم فیلتراسیون و تهویه مطبوع در استخر تعبیه گردد، نصب پمپ ها، فیلترها، انتقال آب و … که همگی جهت حفظ کیفیت آب و جلوگیری از گندیدگی آب مورد نیاز هستند در این مرحله انجام می پذیرد.
    7. آبگیری استخر: استخر آماده شده را با آب مناسب پر می کنند و پس از کنترل فاکتورهای آب و رساندن شرایط و دمای آب به حالت استاندارد، ماهی ها را روانه استخر می کنند.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۲ رای

      بدون دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *