انواع افزودنی بتن و ملحقات بتن کاری:

افزودنی های بتن

افزودنی های بتن در اصطلاح به هر ماده ای که به صورت پودر یا مایع (به غیر از سیمان،سنگدانه و آب) به عنوان یکی از مواد تشکیل دهنده در ساختار بتن به آن اضافه شود ،تعریف می شود. تفاوت خاصی ندارد که در چه مقطعی از اختلاط به بتن اضافه شود. در حالت کلی این افزودنی های بتن به دو گروه کلی افزودنی های شیمیایی بتن و افزودنی های طبیعی بتن تقسیم می شود. گستره محصولات ارائه شده تامین یاران روی دسته بندی  افزودنی های شیمیایی بتن می باشد.

اطلاعات کلی در مورد افزودنی های بتن که به صورت شیمیایی تهیه و تولید می شوند، از لحاظ تاثیر و کارایی در بتن آنها را به چند دسته کلی قابل دسته بندی می کند:

 

ترمیم کننده های بتن

بتن و سازه های بتنی در طول فرآیند بهره برداری و ساخت دچار آسیب و تخریب می شوند. از این رو در سازه ها از انواع افزودنی بتن در سازه ها استفاده میشود.

کارفرمایان و بهره برداران برای حفظ خصوصیات و شرایط سازه برای کاربرد کامل در طول دوره پیش بینی شده

اقدام به تعمیرات و ترمیم آنها با استفاده از ترمیم کننده ها می نمایند.

تخریب و آسیب های سازه های بتنی بنا به علت و ابعاد ایجاد به گروه های مختلفی تقسیم می شوند.

از جمله عوامل ایجاد تخریب در سازه های بتنی می توان به خوردگی، تاثیر اسیدها، کربناتاسیون، سولفاته شده، واکنش قلیایی، مشکلات اجرایی و … است.

همچنین بسته به شرایط بهره برداری ، شرایط فرآیند اجرایی، محدودیت های اقتصادی و زمانی  و ابعاد آسیب مواد و روش های مختلفی برای ترمیم سازه های بتنی وجود دارد.

انواع چسب:
انواع چسب ها از مجموعه افزودنی بتن ،برای کارایی های مختلف در صنعت و ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع چسب بتن در صنعت بتن به طور کلی به چند دسته تقسیم می شود:

چسب بتن ، چسب اپوکسی و لاتکس یا پلیمری. از چسب بتن برای ترمیم بتن،

اتصال بتن قدیم به جدید، آب بندی بتن و افزایش خصوصیات شیمیایی و مکانیکی بتن، و … استفاده می شوند.

 

چسب بتن:

چسب بتن پلیمر امولوسیونی است که مقاومت کششی، خمشی و دوام بتن را افزایش می‌دهد.

ولی مهم‌ترین خاصیت چسب بتن‌ افزایش چسبندگی بتن است.
چسب بتن‌ از افزودنی‌های بتن است که امروزه در صنعت ساختمان کاربرد فراوانی یافته است

اغلب این چسب بتن بدون نیاز به افزودن آب، کاملاً هموژن بوده و مقاومت کششی، خمشی و همچنین دوام بتن، گچ و آهک را بالا می‌برند.

فوق روان کننده بتن:

روان‌ساز بتن یا روان‌ کننده بتن که از مجموعه افزودنی بتن با نام کاهش‌دهنده آب در بتن نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع افزودنی بتن طبق آیین نامه بتن ایران است. همچنین برای بهبود کارایی بتن تازه از این افزودنی بتن استفاده می‌شود. باید توجه داشت که فوق روان کننده بتن نوع بافر برای دست یابی به مقاومت های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

فوق روان کننده بتن کارایی و اسلامپ بتن را افزایش داده و با کاهش نسبت آب به سیمان و افزایش سرعت گیرش، روند کسب مقاومت را افزایش می دهند. این محصول از طریق کاهش زمان عملیات ساخت و ساز و دوره عمل آوری، در کاهش هزینه های اجرا و نگهداری بتن تاثیر دارد.

مزایای استفاده از فوق روان کننده بتن:

از دیگر مزایای روان کننده بتن می توان موارد زیر را برشمرد:

  • افزایش مقاومت نهایی بتن
  • کاهش آب اختلاط بتن در روانی ثابت
  • کاهش عیار سیمان در مقاومت ثابت

 

گروت:

گروت از سیمان ، ماسه ،آب و یک سری افزودنی تشکيل شده است معمولا از گروت برای جاهایی که احتیاج به مقاومت بالا و ترمیم کردن ترک ها با عمق زیاد ، استفاده می شود. همچنین برای زیر سازی تجهیزات سنگین از این متریال استفاده می شود. گروت برای زیر صفحه ستون ها، ریل ها، آنکربلت ها، نصب ریل ماشین آلات همچنین برینگ  پل ها  توصیه می شود. یکی از موادی که در گروتها استفاده می شود باعث منبسط شدن شده و مکانی که در آن گروت ریخته شده و قابل دسترسی نیست را کامل پر می کند. گروت سیمانی انبساط کنترل شده ای دارد و هرگز منقبض نمی شود. زمان اجرای گروت آماده حداکثر ۳۰ دقیقه است زیرا بیشتر از ایمن زمان موجب کاهش انبساط آن می شود.

یکی از دلایلی که باعث می شود که این متریال مقاوت بالایی داشته باشد نسبت پايين آب به سیمان می باشد . یکی از خواص دیگر آن، سخت شدن در مدت زمان کوتاه و رسيدن به مقاومت نهایی مطلوب است. دانه بندی گروتها می بایست طبق استاندارد باشد زیرا دانه بندی درشت باعث دو فازی شدن گروتها و دانه بندی ریز باعث افت مقاومت گروتها می شود .

پوشش امولسیونی:

یکی از دلایل بروز ترک بر روی مقاطع بتنی، جذب آب از بتن در حالت خمیری می­ باشد که بسته به شدت جذب مصالح مقاطع پیرامونی آن می­ تواند شدت پیدا کند. این از دست دادن آب منجر به جمع‌شدگی و افت حجمی بتن و ایجاد اختلال در پیشرفت واکنش هیدراسیون می­ گردد که بروز انواع ترک با ابعاد مختلف را به همراه خواهد داشت.

توجه به این نکته نیز ضروری است که بروز ترک در بتن، به دلیل باز شدن راه ورود عوامل مخرب نظیر آب و یون‌های مهاجم به درون مقطع بتنی به ویژه در مورد سازه‌های مدفون و نیمه مدفون در خاک همچون فوندانسیون‌ها، منجر به بروز عوارض کیفی بسیاری در بتن می‌گردد که دوام بتن و سازه را به شدت تهدید می‌کند. برای جلوگیری از بروز چنین نقصان کیفی در بتن لازم است تا مقاطع جاذب پیرامون بتن تازه ریخته شده به نحوی پوشش داده شوند که خاصیت جذب آب آن‌ها از بین برود.

به منظور رفع این نقصان، شرکت فلات پارس نوعی پوشش امولسیونی ویژه ساخت کشور ایران را تامین نموده که از ویژگی‌های برجسته آن می‌توان به قابلیت چسبندگی به انواع مصالح ساختمانی و سرعت و سهولت در اجرا اشاره نمود.

درز گیر پلی یورتان یک جزئی

مهندسین، طراحان و مجریان متخصص همواره به موضوع انتخاب مواد و مصالح مناسب برای پرنمودن درزهای انبساطی سازه توجه ویژه‌ای داشته‌اند و این مهم را از چند بعد مد نظر قرار می‌دهند، مواردی نظیر حصول اطمینان از عملکرد کاملاً متناسب و سازگار مواد پر کننده با رفتارهای سازه‌ای، حصول اطمینان از آب‌بندی کامل و نفوذناپذیر بودن درزها، حفظ خواص بلندمدت و دوام طولانی پس از اجرا و رعایت الزامات بهداشتی و زیست‌محیطی در کاربردهایی همچون سازه‌های آب و فاضلاب.تامین یاران نیز در این زمینه اقدام به تامین محصول جدیدی از تولیدات شرکت های دانش بنیان داخلی، تولید شده از مواد ارتجاعی بر پایه رزین پلی‌یورتان و به صورت تک جزئی نموده است.

درزگیر پلی یورتان گونه توانمندی از نسل جدید الاستومرهای ترموست پرکننده درزها می‌باشد كه پس از اجرا در محل درزهای انبساطی و ژوئن‌ها، پس از مجاورت با رطوبت هوا به حالت جامد انعطاف‌پذیر با خاصیت کشسانی بسیار زیاد تبدیل شده که ماندگاری و ثبات کیفی آن در شرایط سخت محیطی با طول عمر سازه بتنی برابر خواهد بود.

ملحقات بتن کاري به صورت pdf

برای افزودن متن مورد نظرتان اینجا کلیک کنید