• _

    روف گاردن چیست؟ 

    هرآنچه باید درباره روف گاردن بدانید.

    این روزها با گسترش شهرنشینی، اکثر ما از داشتن فضای سبز در محل سکونتمان محروم هستیم، اما با پدید آمدن تکنولوژی مدرنی به نام روف گاردن یا بام سبز می توانیم فضای سبزی عالی روی پشت بام یا تراس منزل خود ایجاد کنیم.

    در حالت کلی، هرگونه فضای سبزی که خارج از بستر طبیعی و خاک ایجاد شود، روف گاردن نام دارد.

    علاوه بر زیبایی بخشی و کمک به سلامت روان و روحیه افراد، روف گاردن در مقیاس بزرگ می تواند تاثیر بسزایی بر روی آب و هوا و محیط زیست منطقه گذاشته و آن را بهبود بخشد.

    OUR SERVICES
    _

    انواع روف گاردن

    _
    روف گاردن لاکچری
    بام سبز (روف گاردن)

    1- گسترده (Extensive):
    در این مدل ، گیاهان با ریشه های کم کشت می شوند. در ساختمان های قدیمی که مقاومت سازه آنها مشخص نیست، از روف گاردن گسترده استفاده می شود.

     

    2- متمرکز (Intensive)
    در این مدل که مانند محوطه سازی بر روی زمین است، از خاک با حجم و ارتفاع زیاد استفاده می شود. این مدل گران قیمت بوده و بر روی بام ساختمان های بزرگ ساخته می شود. در طراحی این مدل می توان آیتم هایی نظیر نیمکت، استخر،محوطه بازی و .. را نیز اضافه کرد.

     

    3- نیمه متمرکز (Semi-Extensive)
    این مدل دقیقا مابین روف گاردن گسترده و متمرکز قرار دارد و ترکیبی از ویژگی های این دو مدل را دارا می باشد. در این مدل عمق بستر کاشت بیشتر از مدل گسترده است ولی نسبت به روف گاردن متمرکز امکانات کمتری دارد.

     

    4- مدولار (Planter Box)
    در این مدل گیاه و محیط کشت در جعبه های مخصوصی نگه داری می شوند. این مدل نسبت به مدل متمرکز هزینه کمتری دارد و سرعت اجرای آن بالاتر است.

    OUR SERVICES
    _

    نکات حائز اهمیت در طراحی روف گاردن

    _

    1-ایزولاسیون 
    ایزولاسیون مهم ترین و حیاتی ترین مسئله در طراحی روف گاردن می باشد. در واقع ایزولاسیون برای جلوگیری از آسیب به زیر روف گاردن(کف پشت بام، کف تراس و … ) انجام می شود. برای ایزولاسیون روف گاردن می توان از عایق های رطوبتی استفاده کرد که محبوب ترین آنها ورق ژئوممبران پی وی سی می باشد.

    2-زهکشی و فیلتراسیون 
    زهکشی و فیلتراسیون یکی از مهم ترین مراحل در طراحی روف گاردن می باشد. سیستم زهکشی روف گاردن برای تخلیه آب و املاح اضافی از خاک می باشد و سیستم فیلتراسیون نیز مانع انتقال املاح و مواد مغذی به لایه های پایین تر می شود و از گرفتگی مسیرهای زهکشی جلوگیری می شود. بهترین متریال قابل استفاده جهت فیلتراسیون، فیلتر خاک می باشد که از االیاف پلی استر تهیه شده است.

    3-انتخاب خاک مناسب 
    در طراحی روف گاردن باید خاکی را انتخاب کنیم که در عین داشتن وزن کمتر، قدرت جذب آب بیشتری داشته باشد. از آنجا که بستر رشد در روف گاردن محدود است، استفاده از خاک مناسب، تاثیر بسزایی بر طول عمر گیاهان، میزان رشد و کیفیت آنها دارد.

    4-انتخاب گیاهان مناسب 
    برای روف گاردن ها باید گیاهانی را انتخاب کنیم که علاوه بر ماندگاری بالا، در برابر سرما و گرما، نور مستقیم خورشید و وزش بادهای شدید پایدار و مقاوم باشند.

    5-نگهداری روف گاردن
    این که فضایی را به روف گاردن اختصاص دهیم و یک روف گاردن زیبا طراحی و اجرا کنیم کافی نیست، نحوه نگهداری از آن بسیار حائز اهمیت است. باید دانش کافی در این زمینه داشته باشیم و یا این کار را به یک فرد متخصص بسپاریم تا بتوانیم از آسیب های جبران ناپذیر و از بین رفتن گیاهان جلوگیری کنیم.

    OUR SERVICES
    _

    مزایا و معایب روف گاردن

    _

    مزایا

    1- زیبایی ساختمان

    2-امکان بهره وری از طبیعت در زندگی آپارتمانی

    3- پاکسازی هوای اطراف و بهبود کیفیت آب و هوا

    4- جلوگیری از هدر رفت آب باران

    5- جلوگیری از فرسایش بام و افزاایش طول عمر بام

    6-عایق سرما و گرما

    معایب

    1-سنگین شدن بام ساختمان (خصوصا در مواقع بارندگی شدید)

    2-احتمال نفوذ ریشه به سقف و آسیب به سقف

    در این مقاله با مفهوم روف گاردن، انواع آن ، مزایا و معایب آن و نکات حائز اهمیت در طراحی آن آشنا شدیم. برای اطلاعات بیشتر می توانید این مقاله  را مطالعه کنید.

    برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه اجرای روف گاردن و خرید متریال مورد نیاز برای زهکشی و ایزولاسیون روف گاردن با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

    دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت

    تلفن های تماس: 02186111012  و  09121383104

    با کارشناسان تامین یاران در ارتباط باشید

    ما در 24 ساعت آینده با شما تماس میگیریم

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۵ رای

      1 دیدگاه

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *