•  کلیه لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن

    لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن، را با بهترین متریال و کیفیت به طراحان، نصابها و شرکتهای مهندسی بصورت کامل عرضه می کنیم. در این مقاله، در مورد لایه ها و تجهیزاتی که برای طراحی، نصب و اجرای روف گاردن (پشت بام سبز) بکار برده می شود، توضیح می دهیم. همچنین درباره “روف گاردن، بام سبز یا باغ بام چیست؟” ، “اهمیت روف گاردن” و “مراحل اجرای روف گاردن”و سپس لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن بصورت کامل صحبت خواهیم کرد.

     

    لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن

    فروش لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن

    • اهمیت روف گاردن
    • روف گاردن چیست؟
    • مراحل اجرای روف گاردن

      اهمیت روف گاردن

    امروزه،در شهرهای بزرگ فضاهای زیادی از باغ ها جایگزین فضاهای مسکونی شده اند ،به طوری که ساختمان های سر به فلک کشیده جایگزین درختان ستبر شده اند و با وجود معضل بزرگ آلودگی هوا در شهر های بزرگ و صنعتی کشورمان نظیر تهران اصفهان تبریز و… همینطور آلودگی و وجود ریزگرد ها در استان های مرزی جنوب غرب و استان های بیابانی کشور لزوم ساخت فضاهای سبز و کاشت درختان در فضاهای شهری به شدت احساس می شود.

    در این بین به علت عدم وجود فضای کافی برای کاشت درخت و احیای فضای سبز در شهر ها و تراکم زیاد جمعیت و فشرده بودن بیش از حد جمعیت در شهر ها. امکان این مهم به صورت طبیعی برای شهروندان شهر های بزرگ عملا وجود ندارد. حال راه کار چیست؟

    مهمترین و پرکاربرد ترین راه کار برای حل این مشکل استفاده از فضای سبز خانگی است.

    در منازلی که امکان ایجاد این فضای سبز وجود ندارد. از جایگزین هایی مثل گلدان ها و گیاهان زینتی خانگی استفاده می شود. ولیکن خانه هایی که از این امکان بهره مند هستند همیشه با معضلی روبرو هستند که سلامت

    سازه وساختمان را به شدت تهدید می کند و آن نفوذ آب از سطح  یا دیواره های محل است.

     

    روف گاردن چیست؟

    روف گاردن (Roof garden)، بام سبز یا فضای سبز پشت بام به مکانی گفته می شود که فضای سبز آن در ارتفاع ساخته شده باشد و در ساختمان ها عموما روی سقف و بالکن منازل به منظور طراحی فضای سبز آپارتمانی عایق کاری، آماده سازی و اجرا می شود. یعنی ایجاد فضایی برای بستر کشت گیاه آن هم در ارتفاعی بالاتر از سطح زمین. واقعیتش را بخواهید روف گاردن می تواند از قراردادن چند گلدان روی پشت بام خانه شما آغاز و به اجرای باغ بام و فضاهای سبزی مانند یک پارک ختم شود.

    زمانی که شما می‌خواهید بر روی سقف، بام و یا ترانس خانه ،یک روف گاردن طراحی و اجرا نمایید، در واقع به دنبال پیاده‌سازی شیوه‌ای هستید که نتیجه‌ آن، یک فضای گسترده سبز است. برای ساخت سقف سبز فضای شما بعد از اینکه ایزوله شد نیازمند زیرسازی است. زیرسازی مناسب پشت بام و تعبیه ورودی و خروجی‌های مناسب آب اولین مرحله‌ای است که باید آن را به انجام برسانید. البته روش‌های مختلفی برای ایجاد بام سبز وجود دارد.

    پس با ما باشید تا به شما بگوییم که چه تجهیزاتی یا وسایلی برای نصب و اجرای لایه های روف گاردن نیاز دارید؟

    مراحل اجرای روف گاردن

    1-لایه اصلی (مستر لایر)

    به دلیل وجود خطرات فوق العاده نشتی آب برای ساختمان مهمترین و حساس ترین مرحله طراحی فضای سبز برروی سقف ها، بالکن ها و تراس ها، اجرای این مرحله است. این کار به روش های مختلف و با استفاده از متریال های متفاوتی توسط شرکت ها  انجام می شود. از جمله متریال هایی که به عنوان مستر برای عایق کاری در این مرحله استفاده می شود، می توان از ایزوگام، قیر و گونی ، پوشش های بتنی تقویت شده و ورق ژئوممبران پی وی سی و یا ورق ژئوممبران پلی اتیلن نام برد.

    ورق ژئوممبران پلی اتیلن

    نکات مهمی که در این لایه باید مد نظر قرار گیرد عمر مفید متریال استفاده شده در این لایه، ضد ریشه بودن این لایه است. زیرا در صورت نفوذ ریشه، نفوذ آب نیز به همراه خواهد داشت. هزینه تمام شده و میزان تحمل بار وزنی در این لایه اصلی است. همچنین این لایه باید به غیر از واترپروف بودن، ضد یخ زدگی باشد تا در صورتی که دمای هوای محیط کاهش پیدا کرد، به سیستم عایق روف گاردن آسیبی نرسد. 

    2-لایه محافظ عایق

    لایه محافظ ،لایه ای است که روی لایه اصلی عایق به کار می رود. وظیفه آن مقاوم سازی و محافظت لایه اصلی در مقابل رطوبت مستقیم (گرفتن فشار) و نوسانات دما می باشد. همچنین این لایه وظیفه هدایت آب باران و آب های اضافه آبیاری روف گاردن را بر عهده دارد. نکته مهم این لایه این است که باید میزانی آب را درون خود حفظ کند تا از خشک شدن خاک و از بین رفتن رطوبت بام سبز جلوگیری به عمل آید. این نکته در اجرای روف گاردن نکته فوق العاده پر اهمیتی است. برای این منظور از ورق های دیمپل شیت مخصوص با قابلیت عبور آب که در اصطلاح ژئودرین نام دارند، استفاده می شود.

    ورق زهکشی دیمپل شیت

     

    3-لایه زهکشی

    لایه زهکشی، یکی از لوازم روف گاردن (لایه های روف گاردن) است که وظیفه هدایت و خروج آب های اضافه جمع آوری شده توسط لایه اصلی را بر عهده دارد. این لایه زهکش، زهکش سه بعدی یا ژئودرین نامیده می شود که برای ساخت و اجرای روف گاردن یک لایه مهم محسوب می شود. این لایه ها بصورت پنل بوده و برای نصب آنها، پنل ها به راحتی در همدیگر قفل می شوند و بصورت پازل قرار می گیرند.

    زهکش سه بعدی

    4-لایه فیلتر خاک

    لایه فیلتر خاک برای جدا سازی لایه زهکشی و لایه ای که در آن گیاهان کاشته می شوند و رشد می کنند، استفاده می شود. این لایه به غیر از جدا سازی وظیفه جلوگیری از رسوب مواد ریز لایه خاک را که مانعی برای کارایی درست لایه زهکشی می شوند، را نیز دارد.

    فیلتر خاک

    لایه فیلتر خاک برای روف گاردن

    5-لایه پوشش گیاهی

    لایه پوشش گیاهی به معنای محیط رشد (خاک) می باشد، که در واقع همان سطح بیرونی یا نمایی است که در آن شما گیاهان بام سبز خود را رشد می دهید. در لایه پوشش گیاهی باید از خاکی مناسب با گیاهان مورد نظر برای کشت استفاده شود. این نکته در نظر گرفته شود که خاک باید نفوذ پذیری مناسبی نسبت به آب داشته باشد. به طور کلی گیاهان نیاز به خاک باروری دارند که کمی اسیدی باشد. این خاک می تواند با مخلوط کردن خاک باغ، هوموس، کودهای مزرعه یا کمپوست و مواد آلی تهیه شود. نکته مهمی که در این لایه حتما باید درنظر گرفته شود ضخامت خاک (ارتفاع خاک) است که با توجه به نوع گیاه متفاوت می باشد.

     

    6-این مرحله، مرحله انتهایی کار است که در آن بیشتر بُعد هنری بام سبز مد نظر قرار گرفته می شود. با داشتن کمی اطلاعات راجع به طراحی فضای سبز می توانید طرح مورد نظر خود اجرا نمایید، ولی پیشنهاد ما به شما این است که از طراحان مجرب طراحی فضای سبز استفاده کنید.  

     

    • در کلیپ زیر میتوانید مراحل اجرای روف گاردن را مشاهده نمایید:

     

    شرکت فلات پارس با دارا بودن کارشناسان مجرب در زمینه عایق کاری رطوبتی و آب بندی با استفاده از محصولات ژئوسنتتیک به عنوان یکی از تولیدکننده های لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن و  ساخت روف گاردن یا همان پشت بام سبز فعالیت می نماید. شرکت فلات پارس بستر سازی و آب بندی بام سبز را با استفاده از ژئوممبران پی وی سی و پلی اتیلن و لایه زهکشی و ژئوتکستایل و فیلتر خاک انجام می دهد. طراحی فضای سبز و کارهای دکوراتیو نهایی توسط همکاران طراح فضای سبز و آشنا با اصول باغبانی و کشاورزی انجام می پذیرد. در صورت تمایل شما نیز می توانید بسته به آب و هوای شهر خود، بودجه مورد نظرتان، فضای موجود و کاربری ساختمانتان، روف گاردن (بام سبز) خود را داشته باشید. برای مشاوره، امکان سنجی، اعلام برآورد هزینه لوازم، تجهیزات و لایه های روف گاردن و اجرا با ما تماس بگیرید. همچنین ما آماده همکاری با کلیه شرکتهای طراحی، مهندسی و مجریان روف گاردن می باشیم.

    گالری تصاویر روف گاردن به صورت pdf

    فایل دانلود

    با روشهای زیر می توانید با ما در ارتباط باشید تا از مشاوره رایگان ما بهره ببرید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۷ رای